Kaks mainekat disainiraamatute väljaandmisele pühendunud kirjastust valisid kunstnik Margus Tamme töö koguteosesse, mis tutvustab sadat maailma parimat tänapäevast graafilist disainerit.
Eesti disainer valiti maailmas esisajasse
Mitte iga kunstnik ega kirjanik ei saa kiidelda asjaoluga, et tema looming on põhjustanud parlamendis terava debati. Kuulsaim näide on sõnavahetus 1922. aasta riigikogus, kus toonane haridusminister nimetas eesti kirjanikke lendavateks sigadeks, viidates Albert Kivika samanimelisele teosele.
Ka disainikunstnik Margus Tamme loomebiograafias leidub niisugune episood. 2005. aastal lõi ajakirjanduses laineid tema kujundatud plakat Arvo Pärdi festivalile Rakveres, mis oli väljanägemiselt sarnane Coca-Cola logoga.
Rahvuskonservatiivselt meelestatud rahvasaadikud vahutasid riigikogus õilsast vihast ning nõudsid kultuuriministrilt aru, kuidas sai pühaduseteotus sündida. Kultuuriminister Raivo Palmaru mööniski, et ka tema meelest oli plakat ebaõnnestunud.
«Coca-Cola brändi ja Pärti kui käsitust ei saa ühendada, need on lihtsalt kaks ise asja,» õpetas minister. «Tegu on selgelt ebaõnnestunud reklaamikontseptsiooniga, mis tuleneb reklaami teostajate ja ka tellijate ebapiisavast märgiteoreetilisest ettevalmistusest.»
See «ebapiisava ettevalmistusega» eesti kunstnik Margus Tamm on nüüd valitud saja maailma parima nüüdisaegse graafilise disaineri hulka. Valiku tegid disainiraamatute väljaandmisele pühendunud USA kirjastus Rockport Publishers ja Hispaania samalaadne kirjastus Maomao Publications.
Oktoobri lõpus ilmuvas teoses « 1000 Ideas from 100 Graphic Designers» («1000 ideed 100 graafiliselt disainerilt») on Tamm esindatud kunsti(kriitika)rühmituse Artishok mulluse aastanäituse plakatiga. Artishoki näituseplakat on ülimalt lihtne, kujutades kolme mustvalget risti (tähenduses: 10 kunstnikku, 10 kriitikut ja 10 näitust). Sellele kujundile sekundeerivad tähed ME, mille vari moodustab inglisekeelse samasisuline sõna WE.
Kunstniku pikaajaline kaastöötaja Maarin Mürk sõnab, et Marguse loomingut iseloomustab eelkõige ebastandardne lähenemine ülesandele ja sellest endale väljakutse tekitamine.
Tamme loomingusse kuulub hulgaliselt ootamatu vormikeelega plakateid, kuulutusi ja plaadiümbriseid. Ent tema loodud on näiteks ka Lennart Meri leinaveebi ja matusekutsete kujundus, mobiilifirma reklaam kahe Jeesus-lapsega Maarjast (kaks messi ühe hinnaga!) ning südamlik logo juudi kultuuri festivalile Eestis (Eesti lipu siilud eralduvad üksteisest ning pöörduvad sinimustvalgeks kuusnurgaks).
Kuid miks siis ikkagi oli tarvis siduda Arvo Pärti ja Coca-Colat? «Ma püüdsin defineerida Arvo Pärdi tähendust eestlastele,» põhjendab oma veebilehel Tamm, keda Postimehel eile tabada ei õnnestunud. «Meie rahvuslik uhkus Pärt on eliitkultuuri vapiloom.»
«Arvo Pärt on eliitkultuuri sümbol, just nagu Coca-Cola on vastav sümbol massikultuuris,» jätkab Tamm. «Mõlemast on saanud tühjad tähistajad, mis on suuremad kui lihtsalt helilooja või pruun suhkrujook.»