Saaremaa ooperipäevadele tulevad Porgy ja Bess

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

«Porgy & Bess» on naljakas ja tõsine ühtaegu, maailmatuntud meloodiatega ning inimlikult mõistetav ooper.

FOTO: Living Arts

Peter Klein on impressaario, või kuidas vanasti selliseid mehi nimetatigi, kes vahendasid esinemiskohtadele mitmesugust sisukat vaatemängu. Klein on vanem mees, oma alal ilmselt vältimatuks peetava usaldusväärse väärika välimusega ning veelgi väärikama tegudeloeteluga.

Tema toob suvel Ameerikast Eestisse, Saaremaa ooperipäevadele George Gershwini ilmatu tuntud lavatüki «Porgy & Bess». Eestis oli ta lepingutele allkirju andmas-võtmas, mis ilmselt oli temasuguse tegevusvaldkonnaga tegelasele rutiin.

Euroopasse on Klein artiste toonud juba 80ndate algusest peale. Ta loetleb nimesid, truppe ja etendusi. See on äärmiselt muljetavaldav nimekiri, mis kubiseb kuulsustest.

Seda mees muidugi ei maini, et olles spetsialiseerinud sisse töötanud lavastuste ringreiside korraldamisele, on tema kompanii Living Arts vahel kohanud ka ägedat kriitikat, sest paratamatult peavad lavastused kodusaalist väljaspool tegema teatavaid kompromisse.

Ooper miljonitele

Enda sõnul Kleinil lihtsalt vedas, kuna sai jala hästi ukse vahele siis, kui vana mandri rikastes riikides oli veel hea kultuuri tarvis piisavalt raha. Põhiliselt on ameeriklase klientideks olnud ühelt poolt oma kodumaa tantsukunsti eliit ja teiselt poolt Euroopa tippsaalid ja -festivalid.

«Porgy & Bessiga» tegeleb ta juba 1992. aastast saati. «Kui ma viisin ühekordse projektina kokku pandud ooperi lavastuse kolmeks nädalaks Colombiasse, avastasin enda suureks üllatuseks, et Ameerika Ühendriikides on Gershwini meistriteost lavastatud üksnes suuremates ooperiteatrites ja see pole kunagi käinud ringreisil. Mis tähendab, et paljud inimesed pole seda Ameerika klassikasse kuuluvat teost laval näinud.»

Klein asus tegutsema, leppis kokku Gershwinide pärandi haldajatega (George’i ja Ira noorema venna Arthuri järeltulijatega, sest kuulsustel endil lapsi polnud), pani kokku eri teatritest pärit mustadest lauljatest trupi ja nüüd võib ta uhkusega öelda, et «Porgy & Bess» on käinud tuhande etendusega 400 maailma linnas. Kuuel kontinendil, 23 riigis, paari miljoni inimese juures.

Loomulikult näeb lavastus praktilistel põhjustel välja teistsugune kui ooperiteatrite oma. Reisiva lavastuse kujundus on Kleini arvates parem, sest annab lauljatele rohkem liikumisruumi ja on aktiivsem.

Kümmekond aastat tagasi laulsid Ameerika mustanahalised lauljad ühel Eesti Kontserdi vabaõhukontserdil katkendeid «Porgyst & Bessist». Peter Klein ütleb, et tema polnud sellega kuidagi seotud. Tõeline ooperi tuuriversioon, mida Living Arts esindab, on Ida-Euroopas esimest korda. Nad alustavad Moskvast ja Peterburist, lähevad pärast Eestis peatumist Riiga, sealt edasi Poolasse, Rumeeniasse ja Bulgaariasse.

Autentsuse küsimus

Mis puutub fakti, et näiteks mängiti «Porgy & Bessi» kuuekümnendatel ka Estonia teatris ning mujalgi lähikonnas on seda etendatud, osutab Peter Klein, et tegemist oli n-ö valede esitustega, mis ei järginud George Gershwini tungivat soovi, et seda muusikat peaksid esitama musta nahavärviga lauljad, kellele see kultuur ja traditsioon on loomuomane. Mitte nii, et võõbati Georg Otsa nägu tahmaseks ja käis küll.

«Küsimus pole mingites nõudmistes või keelamistes Gerswini sugulaste poolt,» räägib Peter Klein. «Põhjus, miks «Porgy & Bess» on ooperina olnud nii tohutult edukas, peitub autentsuses. See respekteerib mustanahaliste ameeriklaste kultuuri, traditsioone, harjumusi. Gershwini köitis nende muusika ja kultuur. Seepärast helilooja sooviski, et laule, mille ta ooperile kirja pani, esitaksid mustanahalised, sest üksnes nemad suudavad edastada selle muusika olemust.»

21.–28. juulini toimuvate Saaremaa ooperipäevade piletid on juba müügil. «Porgy & Bess» etendub seal viis korda.

    Tagasi üles