Ilkka Kuusisto, miks valisite oma ooperi peategelaseks kirjanik Aino Kallase?
Tegelikult ei olnudki see otseselt minu valik, Soome Kammerooper tellis minult selle helitöö. Primus motor oli Aino Kallase osatäitja lauljanna Ulla Raiskio, ta on laulmise kõrval tegelenud ka sõnateatriga.
Omal ajal vaimustus ta Tiia Louste monoetendusest, mis põhines Kallase päevikutel. Vürtsi lisab seegi, et mono-ooperi esitaja Ulla Raiskio on Aino Kallasega hämmastavalt sarnane.
Milline on teie enda suhe Aino Kallasesse?
Lugesin ta päevikuid esimest korda 1950. aastatel - siis ei osanud nende väärtust mõista. Tollane aeg oli liialt kitsarinnaline, et vastu võtta nii julgeid mõtteid.
Järgmine etapp oli tutvumine Tauno Pylkkäneni ooperitega, millest paljud on ainet ammutanud Aino Kallaselt. 1980. aastatel kuulsin Stockholmis Estonia teatri esituses Eduard Tubina «Barbara von Tisenhusenit», sellest innustatuna süvenesin ka «Reigi õpetajasse».
Uuesti avastasin Aino Kallase päevikud paar aastat tagasi, kui hakkasin kirjutama oma ooperit. Olin hämmastunud, kui elavat ja kaunist keelt Aino Kallas kasutab.
Tihti jagunevad kirjanikud ju kahte eri rühma: musikaalsed kirjanikud, kelle tekstile on lausa lust muusikat kirjutada, ja ebamusikaalsed kirjanikud, kelle teksti on raske muusikasse painutada. Aino Kallas on vaieldamatult musikaalne autor.
Miks tahtsite tuua oma ooperi just Tartusse kuulata-vaadata?
Aino Kallas on ju soomlaste ja eestlaste ühine varandus, märkasin, et isegi Eesti Telefon kasutab telefonikaartidel Kallase pilti! Osa ooperi sündmustest toimub Tartus, eriti Juhan Luigaga seotu.