Värvirõõm ja - pidu Klee klaaskübara all

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Indrek Hirv, luuletaja

Lugesin kunagi välismaadel hulkudes artiklit Paul Klee värviteooriast. Artikli autorit ja ajakirja nime ma ei mäleta, küll aga Klee teooriat. See toetus üldjoontes Kandinsky omale, aga oli kuidagi õhulisem ja poeetilisem, ka pisut eneseirooniline - «Klee klaaskübar» paistabki olevat Klee enese poolt oma analüüsimeetodile pandud nimi.

Üldiselt oli süsteem selline: spektrivärvid olid ringi peale ära jaotatud, ringist kasvas üles silinder, mida mööda üles-alla ning piiratud ruumis sisse- ja väljapoole liikudes võis leida kindla punkti igale värvitoonile igal Klee (või tema kaasaegse) pildil.

Süsteem kui ilmutus

See süsteem oli mulle kui ilmutus. Jalutasin järgnevatel päevadel Amsterdami moodsa kunsti muuseumis ja hiljem Pariisi omades pildi eest pildi ette ikka «Klee klaaskübarat» peas kandes ja rehkendades, milliseid kujundeid ühe või teise pildi värvusepunktid silindris moodustavad.

Üldiselt sobisid sinna peamiselt Klee kaasaegsed, täpsemalt prantsuse mõjusfääri maalijad sajandi algusest Teise maailmasõjani: Matisse, Chagall, Bonnard...

Impressionistide värvirohkust ei jõudnud kokku arvutada ja neile eelnenu moodustas tavaliselt klombi silindri keskossa. Ning hilisem, niipalju kui seal veel puhast maalikunsti oli, tõmbas liiga lihtsaid jooni silindri seintele.

Muidugi jäi mulle Klee kübar ka Eestisse naasnuna pähe. Pistsin sinna mõnuga hilise Vardi ja Vabbe ja peaaegu kogu niinimetatud Tartu sõpruskonna: Lüüdia Vallimäe-Margi, Silvia Jõgeveri, Lembit Saartsi, Heldur Viirese ja Kaja Kärneri.

Olin juba valmis kübara peast ära võtma, kui meenutasin üllatusega, et kõik need viis viimast viibisid 1988. aastal Tartu Konrad Mäe ateljee asutamise juures. Kõik viis valisid sinna õpilasi ka veel kolm-neli aastat hiljem, kuid otseselt õpetama jäid Viires ja Kärner, hiljem - ja siiani - ainult Viires, kuna Kärner maalib nüüd pilvi ülaltpoolt.

Tartlased Klee kübaraga

Jätsin niisiis Klee kübara peast võtmata. Jalutan sellega senini nõutult näituselt näitusele... kehitan õlgu ja hoian silmad mineviku suunas.

Möödunud nädalal sattusin Haus-galerii keldrisse. Kübar lõi äkki mõnusalt helendama.

Mõlemad eksponeeritud nooremapoolsed Tartu kunstnikud - nii Maris Tuuling kui Margus Meinart - on Tartu Konrad Mäe ateljee jüngrid. Mõlemad enam-vähem algusest peale. Ja mõlemad kannavad, üks ühe, teine teise hoolikalt säetud nurga all, Klee klaaskübarat.

Maris Tuulingu ja Margus Meinarti näitus Haus-galeriis on avatud 27. juunini

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles