Ja lisab rõhutatult: pane see kirja, mõtle selle üle! Tõepoolest, äkki taipangi, et lehm ja eesti talu saatus asuvad ühel tasandil. Kutsekaaslaste ja lähedaste inimestena oleme sina peal, seepärast kulgeb järgnev vestlus vahetumas registris.
Mats Traat, mis tunne sind valdas, kui olid romaani «Minge üles mägedele» viimasele, 12. jaole punkti pannud?
Alustame kõigepealt terminitest. Ma ei teagi, kas see on romaanisari või epopöa – heal lapsel mitu nime – või on lihtsalt tegemist romaanide massiiviga, sest koos proloogiga «Puud olid, puud olid hellad velled» on neid kolmteist tükki. Kõik need on autonoomsed, igaühel neist on oma kontsenter. Ajaliselt laotub tegevus sajale aastale. «Puud olid…» algab 1845. aastal. Vahepeal on 40-aastane vaheaeg.
Põhiosa käsitleb Palanumäe Hendriku abielusid kuuekümne aasta jooksul. See algab pulmaga 1885. aasta sügisel ja lõpeb «Õelate lambis» 1946. aasta kevadel Helmi ja Hinnu lahkumisega Palanumäelt. Tegemist on avatud romaanivormiga.
Jagusid võib eraldi avaldada. Need on omaette, töötavad nagu putukate liitsilmad.
Aga mis tunnetesse puutub, siis needki muutuvad. Mingit ülevoolavat kergendust küll polnud. Tegelikult täitsin kohustuse, mille olin endale võtnud hulk aastaid tagasi. Eks muidugi tule siis peale rahuldustunne, kui oled jõudnud finišisse.
Kuidas võtaksid ise kokku oma opus magnum’i?
Põhiidee on pealkirjas, minna üles, tõusta uuele tasemele. Elujärjes, hariduses, majanduses, kultuuris, maailma tajumises, isegi inimlikkuses. Kas ja kuidas see õnnestub, on iseasi. Mõte ise on pärit piiblist – «minge üles mägedele», nii nagu lõpuosagi, «metsaline näitab ennast», on piiblimotiiv.