Kas teil on ka mõni käsikiri pooleli?
Jah, mul on alati midagi pooleli. «Hanumani teekond Lollandile» on esimene raamat triloogiast. Teine osa «Bizarre» ilmus eelmisel aastal ajakirjas Zvezda. Praegu kirjutan triloogia kolmandat osa, tegelikult töötan selle kallal juba ammu. Mul pole tööplaani. Kui mul tuleb pähe idee, kirjutan selle üles. Selliseid fragmente on palju, pärast vaatan, et kuhu need sobituvad, millisesse raamatusse.
Milline on triloogia peamine idee?
Kui vaatan kirjutatut, näen seal mingisuguse sündroomi kirjeldust – 20. sajandist 21. sajandile üleminekut, inimese, inimkarakteri muutumist.
Üks kriitik ütles, et «Hanumani» raamatust jääb tunne, nagu sõitnuks selle kangelased Euroopasse ja elanuks seal nagu gigantses prügilas. Ka nii võib seda näha.
Põgenikud elavadki nagu mingis eelmises Euroopas, minevikus. Nad kasutavad seda, mida Euroopa enam ise ei vaja, nad püüavad Euroopa tsivilisatsiooni kinni püüda, selles elada võib-olla parasiidi, rotina… Ma räägin metafooridega, aga mulle tundub, et ma olen mingi sellise murrangu kinni püüdnud.
Alati on millegi lõpp. Juba Spengler kirjutas, et toimub kontseptuaalne üleminek kultuurilt tsivilisatsioonile. Ka nüüd võib öelda, et liigume kultuurist teatavasse tsivilisatsiooni.
Näiteks raamatud ei mõjuta enam inimesi nii palju. Asemele on tulnud häppening või sündmus, inimene elab lühikeste informatsioonikildude maailmas, ta liigub ja mõtleb palju kiiremini. Kuid raamatu lugemiseks on vaja aega ja jõudu, tuleb iseennast jälgida, endasse vaadata. Praegu inimesed kardavad endasse vaadata. Näiteks kui kiiresti vahetuvad Windowsi operatsioonisüsteemid, mille tõttu peab kogu maailm end ümber harjutama, õppima uut süsteemi kasutama! See ju mõjutab teadvust, mõtlemist, tuleb ümber õppida, reageerida.