Marek Tamm: elamus ja elusamus

Marek Tamm
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marek Tamm
Marek Tamm Foto: Erakogu

Kui endalt küsida, mille nimel me elame, siis tundub, et lõpuks taandub kõik kahele alg­osisele: teadmistele ja elamustele. Need moodustavad kokku elu kaks keskset mõõdet – peenemalt öeldes kognitiivse ja emotsionaalse mõõtme –, mis meie eksistentsi teadlikuks ja tähenduslikuks ning seeläbi elamisväärseks muudavad. Mõistan neid kahte aluskategooriat väga avaralt, teadmiste hulka kuulub kõik see teave, mida me oleme elu jooksul kogunud, igasugune mittepärilik informatsioon, elamused hõlmavad aga mistahes meeldejäänud kogemusi, naudinguid ja muljeid.

Kuigi elamusi mahub meie ellu mitmesuguseid, näib, et kõige hinnalisema ja püsivama väärtusega on need, mida võiks nimetada kunstilisteks või loomingulisteks elamusteks. Kunstist saadud elamused pakuvad parimal juhul tõelist tundekasvatust, võimalust teravdada ja nihestada oma taju, näha maailma teise nurga alt, kogeda uusi emotsioone, kasvatada empaatiat. Tihti saavad kunstilistest elamustest alguse uued teadmised, avanevad uued valdkonnad ja teemad, mida tundma õppida. Elu kõrghetked ongi usutavasti need, kus teadmised ja elamused kohtuvad, kus elamused kirgastavad teadmisi ja vastupidi.

Õigupoolest on see eestikeelne sõna «elamus» huvitav ja haruldane. Enamik Euroopa keeli sellist ei tunne, tavaliselt ajab asja ära see, mida meie nimetame «kogemuseks» või «muljeks». Usutavasti on eesti «elamuse» eeskujuks olnud saksa Erlebnis – «elamus», «läbielatu» – ja eesti kirjakeelde on see tulnud võrdlemisi hiljuti, umbes sadakond aastat tagasi. Nagu Udo Uibo mulle mainis, on tema seda sõna esimest korda kohanud ühes Villem Grünthal-Ridala kirjutises Anna Haavast, mis ilmus 1914. aastal. Nii et pole võimatu, et tänavu saamegi tähistada «elamuse» sajandat sünnipäeva.

Siinne arutlus juhatab sisse uue lühiesseede sarja, milles püüan kord nädalas, igal teisipäeval, sõnadesse panna ühe oma hiljutise kunstilise elamuse. Kusjuures nende elamuste lätted võivad olla väga kirevad ja ootamatud – suurejoonelisest vaatemängust juhuslikult loetud lauseni. Ettevõtmine on laadilt omakasupüüdlik, sest elamus on nähtus, mis kasvab jagades ja mille eluiga saab pikendada sõnades. Elamusest rääkimine võib teinekord ise osutuda elamuslikuks. Ja kuigi tihti ei ole see lihtne – tundub, et elamus on midagi sõnadetagust või -eelset –, saab alati toeks võtta teadmisi ja katsuda elamuse tuumani tungida ringiga, läbi seoste, paralleelide ja võrdluste.

«Elamus» viitab juba etümoloogiliselt elule, annab märku sellest, et elu ja elamus on lahutamatult seotud. Sügavamalt seondub aga elamus sellega, millele Uku Masing andis ühes 1967. aasta Postimehe (toona Edasi) vestlusringis nime «elusamus». Öeldes seletuseks: «Inimese ehk mõistusliku olendi eluülesandeks ehk -sihiks – ehk elu mõtteks – võib pidada elusamust. Elu on mõttekas siis, kui inimene saab olla intensi ivsem, teadlikum, ärkvemal eilsest. See tähendab, et elu mõte on elu enda kvaliteedis ega ole mistahes eluavalduste kvantiteedi suurendamises.» Mulle tundub, et mida rohkem mahub meie ellu elamusi, seda elusam on meie elu. Head uut elamusaastat!

* «Elamus» on uus rubriik, kus Tallinna Ülikooli kultuuriajaloo dotsent, kultuuriteoreetik ja tõlkija Marek Tamm kirjutab hiljutistest kunstielamustest.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles