Tundub, et üks vanamuusika suuri väljakutseid tänapäeval seisneb selles, kuidas puhuda sajandite eest loodud muusikasse uus hing. Kui veel mõni kümnend tagasi seati esiplaanile ajalooline ehedus, siis uuemal ajal paistab selgelt prevaleerivat soov kõnetada nüüdisaega, luua sildu olnu ja oleva vahele.
Selles sillaehitamises on väga suure töö teinud Manfred Eichner ja tema plaadifirma ECM. Mäletan siiani eredalt elamust, mille pakkus 20 aastat tagasi Eichneri algatusel sündinud plaat «Officium» (1994), kus The Hilliard Ensemble esitas koos saksofonist Jan Garbarekiga varapolüfoonilisi kirikulaule. Oli rabav, kui sujuvalt põimusid lauljate hääled improviseeritud saksofonihelidega, kui vähesest piisas, et anda nendele keskaegsetele lugudele sootuks uus mõõde. Nagu teada, sai tollane edukas koostöö hiljem kaks järge, ilmus duubelplaat «Mnemosyne» (1999) ja «Officium Novum» (2010).
Seda näidete rida võiks muidugi pikalt jätkata, olgu või selleks Eichneri ja John Potteri koostöös sündinud The Downland Project, kus džässmuusikute abiga püütakse uut elu anda renessansiheliloojatele. Kuid näiteid pole tingimata vaja otsida kaugelt, sest Andres Mustonen on viljelenud sedalaadi vabameelset lähenemist vanamuusikale juba aastaid. Selle viimasteks viljadeks on näiteks koostöös Jaak Sooääre jt džässmuusikutega ilmunud kaks plaati, «Aria» (2011) ja «A tempo» (2012), kus Bachi, Händeli ja Purcelli arranžeeringutelt liigutakse sujuvalt india ja itaalia rahvamuusikale. Ja samasse ritta kuulub ka Vox Clamantise koostöö Weekend Guitar Trioga, mis on andnud ühe tulemusena plaadi «Stella Matutina» (2008).