Kes sirgub tütarlapsest? Kes? Teadagi nümfomaan. Õige, ka Von Trieri director’s cut on siin. Aga enne seda Jeesus. Oli ka aeg: miks peaks Jeesus ilmtingimata ainult mees olema! Dietrich Brüggemanni «Ristikäik» on film range kristliku kasvatusega 14-aastasest Mariast, kes Jeesuse kannatused kanda võtab. Film jaguneb neljateistkümneks peatükiks või peatuseks nagu via crucis’ki.
Olin filmi suhtes eeltutvustuse põhjal skeptilisemgi. Brüggemanni teostus on stiilne, ta kasutab valdavalt staatilisi plaane, valdavalt ka hästi pikki. Näiteks vähemalt kümmekond minutit vältav esimene peatükk oli kõik ühe liikumatu kaadriga filmitud. Kaamera liikumist kohtab harva, aga siis on sellel ülim tähendus.
Maria suremise puhul ütleb tema 4-aastane väike vend, kes seni on selles totras maailmas eelistanud vaikivat olekut, oma esimesed sõnad ning kaamera panoraamib seejuures Marialt ta vennale. Teine, vertikaalne panoraam on filmi lõpus surnuaial. Teadagi kuhu – eks ikka taevasse.
Trieri ei nimetanud ma siiski mitte niisama. Maria ema oma ülima rangusega, kellele absoluutselt kõik on üksnes saatanast, kes kõike seetõttu paaniliselt pelgab – huvitav, mis komplekse-kalduvusi, alateadvuse sogaseid kihelemisi Von Trier võinuks selles naises täheldada või ei jätkunuks temalgi suutlikkust kõige selle ekraanile manamises?
Kes sirgub noormehest? Eks ikka killer. Mis festival see muidu olekski, kui kõikvõimalikud killer’id ekraanil ballistilisi katsetusi ei korraldaks. Seejuures on nad soovituslikult muidugi vaata et traagilisegi hingeeluga tegelaskujud. Nagu näiteks kreeklase Yannis Economidese «Stratose» nimitegelane, kes soovib lunastada auvõlga vanglas istuva kamraadi ees.