Lavakasse pürgija peab suutma lennata Kuule

Heili Sibrits
, kultuuritoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Peeter Raudsepp.
Peeter Raudsepp. Foto: Arvet Mägi/Virumaa Teataja

Eeloleval sügisel alustab Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia (EMT­A) lavakunstikoolis õppimist XXVII­I lend. Avalduste vastuvõtt lõpeb juba kahe ja poole nädala pärast, 28. märtsil. Küsimustele vastavad ühiselt tulevase kursuse üks juhendajatest Ann­e Türnpu  ja lavakunstikooli juhataja Peeter Raudsepp.

Milliseid noori ootate kandideerima?

Noori, kes, kui nad saadetaks ülehomme üheks päevaks Kuule, ei naaseks sealt lugudega unegraafiku sassiminekust, raskustest pudelisse urineerimisel ja ebamugavustundest skafandris, vaid lugudega sellest, kuidas nägi selliselt distantsilt välja planeet Maa ja miks sellel seismine ei hakka kunagi enam tunduma endine.

Öeldakse, et lavaka kursused on juhendaja nägu. Millist nägu saab olema tulevane kursus?

Ennustamine on raske tegevus, sestap saab ainult öelda, et lavakool on liikumas sinna poole, et kursusel oleks ühe juhendaja asemel kaks juhendajat.

Nii nagu praegust teist kursust juhendavad Peeter Raudsepp ja Katariina Unt, nii on uue kursuse juhendajateks Anne Türnpu ja Mart Koldits. Ootame ka RADA (Briti kuningliku draamakunsti akadeemia – toim) õppejõu Jüri Naela taasühinemist meie õpetajate perega.

Kursuse näojooned hakkavad välja joonistuma kolmandal õppeaastal, aluskoolituse osas oleme küll avatud muudatustele, kuid seda rangemas raamistuses.

Aina enam muutub näitlejatele eluliselt vajalikuks oskus mängida seriaalides. Mida võtate õppeprogrammis ette selleks, et nad oleksid selleks valmis?

Seriaalid on vaht elumere pinnal, meie asi on noor näitleja õpetada ujuma nii, et ta ära ei upuks ega lööks kartma ka pikki distantse keset ulgumerd. See kõik peaks olema piisav, et vajadusel ka keset vahtu hulpida, kui just teisiti ei saa.

Metafoore kõrvale jättes võib öelda, et süvenev koostöö BFMiga (Tallinna Ülikooli Balti filmi- ja meediakooliga – toim), kes on meie partner filminäitlemise alal, peaks andma noorele näitlejale vajalikud baasoskused kaamera ees olekuks.

Umbes aasta tagasi heitis Rakvere teatri peanäitejuht Üllar Saaremäe lavakale ette, et teil ei koolitata näitlejaid välja maakonnateatrites mängimiseks. Kui tõsine see kriitika on ja mis selles osas muutub?

Lõpetavast lennust pooled suunduvad tööle Tartusse Vanemuisesse, kaks nende kursuse bakalaureusetööd on tehtud Pärnus Endlas. Praeguse teise kursuse tööd-tegemised saavad Tallinna teatrite kõrval olema seotud ka Tartu Uue Teatri ja Kuressaare Linnateatriga.

Uue kursuse ühe juhendaja – Anne Türnpu – paljud lavastused on kantud vastutustundest regionaalse kultuuri suhtes ja kindlasti kandub see vaimsus ka tema töösse uue lennuga.

Nii et oleme selle küsimusega juba pikalt tegelnud, ehkki mingit erilist ideoloogilist kasvatustööd me läbi viima ei hakka. Näitleja kunsti aluseks on vabadus ja seega ka vaba valik selles osas, kus ta tahab oma kunsti teha.

Kohe-kohe lõpetab kooli XXVI lend, kas kõigile noortele näitlejatele jätkub Eestis ruumi?

Lõpetav lend jaotub enamikus NO99 (Rea Lest, Jörgen Liik, Helena Pruuli, Jarmo Reha, Simeoni Sundja ja Ragnar Uustal) ja Vanemuise (Jaanika Arum, Markus Dvinjaninov, Marian Heinat, Linda Kolde, Veiko Porkanen, Reimo Sagor, Kärt Tammjärv) vahel. Roman Maksimuk suundub tööle Vene Teatrisse (Linda Vaher jääb vabakutseliseks).

Raske missioon

•    Avalduste vastuvõtt Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikooli vastuvõtule registreerumiseks lõpeb 28. märtsil.

•    Eelvoorud näitleja õppesuunale toimuvad 29. aprillist 4. maini Toompeal.

•    Eelvooru edukalt läbinutele toimuvad sisseastumiseksamid 27. juunist kuni 2. juulini.

•    Täpsem info: www.lavakas.ee

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles