John Banville’i romaanide kirjutamisest ei elaks kuidagi ära?
Muidugi mitte. Kõigepealt võtab nende kirjutamine juba kolm-neli- viis aastat aega ja keegi ei maksa sulle selle eest, et sa kirjutad romaani. Benjamin Blacki raamatuid kirjutan ma aastas ühe, igal suvel, sest ma vihkan suve. Kirjutamine võimaldab mul suve üle elada.
Te olete öelnud ka, et Blacki romaanide puhul huvitab teid käsitööaspekt.
Jah, Benjamin Black on puhas käsitöö. Banville üritab olla kunstnik, mida iganes see ka tähendab, ma pole päris kindel. Benjamin Black aga on puhas käsitööline, kuigi ma olen tema töö üle üsnagi uhke. Arvan, et Blacki raamatud on kirjutatud ausalt ja nii oskuslikult, kui ma vähegi suudan.
Banville’i raamatud mulle jälle väga ei meeldi, sest nad kõik on läbikukkumised. Kui sa üritad luua kunstiteost, tahad sa saavutada täiuslikkust. Paraku ei ole see võimalik, sest oleme kõigest inimesed. Inimene ei ole võimeline saavutama täiuslikkust.
Kõik kunstiteosed on läbikukkumised, ja see on muidugi paratamatu. John Banville’i raamatutele pilku heites näengi ma ainult läbikukkumisi. Sellepärast ei taha ma neid ka üle lugeda.
Kuidas te Banville’i raamatut kirjutades jõuate äratundmiseni, et nüüd on see valmis, et nüüd võin ma oma läbikukkumise kirjastajale üle anda ja rahu majas?
Kirjanikule on kahte sorti raamatuid: ühed on need, mida sa kirjutad, ja teised on need, mille sa oled lõpetanud. Kui oled kirjutamise lõpetanud, siis saab sellest teiste omand ja minul ei ole selle üle enam õigusi, sest igaüks tõlgendab raamatut omal viisil. Mingis mõttes kirjutab iga lugeja raamatu uuesti, seega on ühest raamatust liikvel nii palju versioone, kui palju on sellel lugejaid.