Pronkssõdur Aljoša, keda lavastuses üksühese kujuna eksponeeritakse, on niisiis mälestusmärk Eesti rahvuskorpuses langenutele. Selle kõrvaldamist 2007. aastal Tallinna südamest võib võtta kui Nõukogude poolel sõdinute eestlaste väljaarvamist mäletamisväärsest ajaloost. Lavastuses on teisigi iroonilisi vihjeid tänapäevale. Purjus bravuurika rahamehe (Guido Kangur) rinda ehib Valgetähe teenetemärk.
Nagu sageli illustratiivsete teoste puhul, on näitlejail negatiivseid ja «kiiksuga» tegelasi loomingulisem mängida. Mis teha, et vaimustavad just Ülle Kaljuste Baba ja Elviira, Jüri Tiiduse Volli, Mait Malmsteni Goldman, Ain Lutsepa Augas ning Tiit Suka Pinna.
Kolmas vaatus tervikuna kujutab endast viimase vindini keeratud groteski. Puust ja punaselt saab vaatajale ette näidatud, mis aeg see oli, kus inimesed otsisid seda, millele või kellele toetuda. Stalini aeg oli kogu rahvale omamoodi piirolukord. Hirm kõige lõpu ees ei varitsenud ainult Valgret, vaid saatis tuhandeid teisigi.
Ja otsekui lunastusena sellele butafoorsele tegelikkusele sünnib Valgre «Saaremaa valss». Mitte ainult eestlaste, vaid ka soomlaste tulevane rahvalaul. Algselt minooris kirjutatud, aga repertuaarinõukogus mažoori pööratud laulu paradoksaalne jõud ilmnebki selles, et lauldes hetkelisest suveööst Saaremaa heinamaal, kus tantsitakse elurõõmu, armastuse ja rahu valgel, väreleb ometi selle taga üks nimetu, kurbusega varjutatud igatsus. Igatsus igaviku järele. See, mis saatis Valgretki.
Merle Karusoo, Liis Aedmaa, Jan Rahman ja Piret Saul-Gorodilov
Lavastaja Merle Karusoo. Kunstnikud Maret Tamme ja Illimar Vihmar. Valguskunstnik Margus Vaigur. Muusikajuht ja arranžeerija Malle Maltis