Pühapäeval algava Pärnu filmifestivali puhul tasub nimekamate autoritena mainida poolakat Andrzej Wajdat ja inglast Peter Greenawayd, kellest viimane võib asjaolude soodsal kokkulangemisel osutuda ka üheks festivali külaliseks.
Soosaare festival vaeb saatuse keerdkäike
XXIV Pärnu rahvusvahelise antropoloogiliste ja dokumentaalfilmide festivali teemaks on «Inimese saatus». Festivali pealiku Mark Soosaare sõnul püstitab selleaastane festival küsimuse, mil moel on inimene ise oma saatuse peremees ja mil moel juhivad teda kõrgemad jõud – on need siis kogukond, riik või jumal.
«Teemavalik võib tunduda üldine, kuid ei ole ju kedagi, kes sellele teemale kordki mõelnud ei oleks või keda see ei puudutaks,» räägib ta.
Menufilmi ei tea
Muidugi ei määra teemavalikut ainult too metafüüsiline küsimuseasetus, vaid ka märksa konkreetsemad põhjused, milline film võiks olla kõige telegeenilisem ning huvitada ja kõnetada võimalikult suurt osa ETV auditooriumist. Üldjoontes pannakse festivali filmide valik paika novembris Amsterdamis maailma suurimal dokumentaalfilmide festivalil.
Sealt jäid Soosaare tiimile kohe silma poola filmikunsti grand old man’i Andrzej Wajda nelja õpilase tehtud dokfilm pealkirjaga «Andrzej Wajda: filmime!», mille käigus olid õpilased filminud oma õpetajat tema viimase suurteose «Katõn» võtteplatsil. Soosaar märgib Wajda-dokist ja saatuse teemade kokkujooksmisest kõneldes veel, et kevadised «Katõniga» seotud traagilised sündmused polnud selleks ajaks veel toimunud.
Poleemiline tõlgendus
Festivali korraldajana ei taha Soosaar eriti vihjeid anda, milline võiks olla tänavune menufilm. Üheks kunstifilmide programmi naelaks peab aga ta kindlasti Peter Greenaway palju poleemikat tekitanud hüpoteesfilmi «Rembrandti süüdistus», kus maailmanimega inglise režissöör püstitab ülimalt julge versiooni kuulsa maalikunstniku teose «Öine vahtkond» tõlgendamiseks.
Peter Greenaway arvates ei valva öised tunnimehed Rembrandti hiigelmaalil mitte Hollandi aastasadadepikkust demokraatiat, vaid on asunud ühe korrumpeerunud klanni kaitsele.
Mis puutub sellisesse tõlgendusse, siis küllap on Greenaway Soosaare arvates lähtunud omaenda vaatest tänapäeva Madalmaade võimukoridoridele. Elab ju Greenaway ise ka juba pikemat aega Amsterdamis. «Kui Rembranti tööd Greenaway vaatenurgast vaadata, siis saab töö vägagi teistsuguse tähenduse ja osutub tulevate aegade suhtes väga ettenägelikuks,» räägib Soosaar.
Kindlasti väärib Soosaare sõnul äramärkimist veel arhitektuurifilmide programm, kus näidatakse filme nii India ja Brasiilia uue urbanismi ilust ja valust kui ka vanast heast Pariisist ja selle arhitektuurilisest tänapäevastamisest.
Programmi maht on võrreldes möödunud aastaga vähenenud, kuna rahanappus pitsitab. Kui eelmisel aastal oli programmis kokku 150 filmi, siis tänavu tuleb näitamisele 110 filmi.
«Eks me seetõttu neid filme sel korral ka kriitilise pilguga vaatasime,» leiab Soosaar kehvadest finantstingimustest ka kasu olevat. Möödunud aastal laienes festival Ida-Virumaale, kus sealsetele kaevuritele suure menuga kaevurifilme näidati. Sel aastal on ka Ida-Virumaal filmide näitamisel kriips peal.
Festivali põhiprogrammi võitjad selguvad seitsmes kategoorias ning võitjaid määrava žürii tööd juhib eelmisel aastal filmi «Lennates ühe mootoriga» eest eesti rahva auhinna võitnud Joshua Weinstein. Weinstein saab nüüd lõpuks õlgadele ka väljateenitud auhinnavaiba.
Festivali lõputseremoonia toimumispaik jääb Soosaare sõnul aga festivali üheks üllatuseks. Seal annab siis žürii auhinnad oma lemmikutele ning ETV vaatajate hääletuse tulemusena selgub eesti rahva auhinna laureaat.
Festival
XXIV Pärnu filmifestival
11.–25. juulini Pärnus, Haapsalus, Otepääl, Viljandis ja Heimtalis
Filmid ETV-s
• E, 12. juulil kl 22.00 – «Andrzej Wajda: filmime!»
• T, 13. juulil kl 21.30 – «Elu maal 35x45»
• K, 14. juulil kl 21.30 – «Hea mees»
• N, 15. juulil kl 21.30 – «ITO – linnapreestri päevaraamat»
• R, 16. juulil kl 21.30 – «Rasedusarmid»
• L, 17. juulil kl 21.40 – «Tuhat ja üks ööd ehk kuradile need armsad mehed!»
• P, 18. juulil kl 21.40 – «Sisse hingata, välja hingata...»