«Kuldseteks» muudavad KuKu aastad seesama mõjutegurite raamistik, mis iseloomustab ka «kuldseid kuuekümnendaid: vabanemine stalinismi hirmudest (kuigi leidus inimesi, keda need jäidki jälitama, nagu selgub ühest episoodist graafik Henn Rooneemega), eneseteostuse tung ja kultuuritahe kõige laiemas mõttes. Aga ka vaimne vastupanu totalitaarsele võimule.
Seda, kui palju loovisiksusi, kes tõusid suurteks noil aegadel mitte ainult oma loominguga (olgu kujutav kunst, teater, muusika või kirjandus), vaid ka väärtusilma ja käitumisega ehk inimeseks olemisega, võib välja lugeda ka neist põgusatest, aga tabavatest portreedest, mis Valgu raamatust lugeda. Adamson-Eric ja Mari Adamson, Ants Eskola, Heino Mandri, Lennart Meri, Voldemar Panso, Kaarel Karm, nooremast põlvkonnast Juhan Viiding jpt.
Mitmeid meeleolukaid kirjeldusi pälvivad KuKu stammkunded Leopold Ennosaar, Allan Murdmaa ja KuKu «kroonimata kuningas» Alo Hoidre, kes, muide, napsisena võis tundide kaupa vestelda antiikses heksameetris!
Jah, see napsitamine. Ei lähe mööda lehekülgegi, kust me ei loeks konjakiklaaside kummutamisest, KuKu baari «nutumüürist», alkoholi mõnikord lausa ojadena voolamisest ning seda «üle tarbinute» väljakandmisest. Ja ometi ei kujune muljet, nagu olnuks tegemist mingi joomaurkaga. Sensatsioonilise seigana võisin raamatust lugeda seda, et Heinz Valku ennast võib pidada Gorbatšovi algatatud kuiva seaduse ideoloogiks. Iroonia või eneseiroonia, mine võta kinni. Valk jääb sellestki seigast jutustades muheduse lainele.
Valgu KuKu-raamatut tasub lugeda Mihkel Muti romaani «Kõrtsikammija» (2005) ja mälestuste kõrvale. Muti «Mälestuste» viiendas köites tuleb jutuks Pegasus, mis 1970ndatel aastatel hakkas meenutama KuKut, olles selle väiksem veli või eelaste. Aga Muti meelest oli ta tol ajal Pegasuses isegi huvitavam, sest see päris KuKu «kippus vahel liiga kinniseks sektiks» oma «vettinud tegelaste» ja õhtust õhtusse korduva formaadiga «nagu halb lõpmatus». Ja 1990ndate alguses astub esile hoopis Eeslitall.
Valgu raamat, aga ka teiste kultuuriloojate klubi-mälestused võiksid ühel päeval saada alusaineks monograafilisele uurimusele eesti boheemlusest läbi aegade, Siuru ballidest KuKu ballideni ja sealt edasi Pegasusse ja Eeslitalli. See annaks värvikama pildi eesti loovkultuurieliidi biograafiast, mis seni kipub lahti rulluma kannatava või tapva töö alla mattuva looja või siis üleva tõekuulutaja võtmes.
Heinz Valk
«KuKu klubi kuldsed aastad».