Maalid, mis ärgitavad mõtterännakuile

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Andres Tolts «Tabel VI» (2008)
Andres Tolts «Tabel VI» (2008) Foto: Repro

See on igati andrestoltsilik näitus: esteetiline, minimalistlik ja mitmeti tõlgendatav.

Varakevadel meie hulgast lahkunud kunstniku enda pandud pealkiri «Tasakaal» hõlbustas kuraatorite Erkki Juhandi ja Eero Kangori ning kunstniku abikaasa Mare Vindi tööd. Vaatajate ette otsustati tuua Tolt­si uuemad, paarikümne aasta jooksul valminud maalid sarjadest «Kullakangid», «Tasakaal», «Tabelid» ja «Piir».

«Valikuid tehes valdas meid ühelt poolt suur kurbus ja teisalt tänumeel, et saame tema loomingut näidata,» ütles Juhandi.

Väljas on ka kunstniku kaks viimast signeerimata teost kui pika loometee lõpu autograafid. «Sellist vaba käega tõmmatud motiivi oli kunstnik kasutanud ka varem,» selgitas Juhandi. Ta lisas, et Tolts oli ka näituste kujundajana väga hinnatud – seda püüdlikumalt kolmik ekspositsiooni komponeeris.

Tolts oli nii isiksusena kui ka kunstnikuna suur suverään. Ühelt pool distantseeris ta ennast ühiskonnast ja massist. Talle ei meeldinud, kui inimestest said ülestähendused formularides, tabelites, lihtsustatud skeemides, aga samas kasutas ta oma loomingus blankette, näidisvorme jms, andes neile uusi tähendusi. Talle meeldis mängida bürokraatliku maailma sümbolitega, aga mitte ainult nendega.

Tema sarjas «Kullakangid» on ühel pool kaalukausil kullakang ja teisel pool päike, lihatükk või midagi abstraktset. Kaalukangid on sealjuures aga alati sirged, need pole õigust mõõtvad Justitia ega kaupmehele kasu kindlustavad kaalud …

Kunstnik jättis alati teoste silmitsejale võimaluse oma sisemaailma vaadata. Samas ei anna Tolts ennast väga lihtsalt kätte. Tema tööd on filigraansed, kuid mitte ülepakutud, nende pealkirjad aga väga tagasihoidlikud, arutles Juhandi.

Tagumises saalis on kaks suuremõõtmelist maali sarjast «Tasakaal». Need teosed toovad vaataja silme ette selle Toltsi, keda laiem üldsus tunneb. Muljetavaldavad taiesed – nii kaugelt kui ka lähemalt vaadates. Neis piltides on kokku võetud minevik, olevik ja tulevik.

Näituse minimalistlikud, mõjusad ja vägevad maalid veenavad kunstniku loometeele tagasi vaadates, et ta on tasakaalu saavutanud. «Tasakaal oli Toltsile ka harmoonia. Nagu näha, võib ka väike näitus olla suur,» nentis kuraator.

«See on parim valik Toltsi ateljees ja kodus leidunud töödest. Tasakaal igas mõttes oli Andresele ülimalt iseloomulik,» kinnitas ka Mare Vint.

Näitus

Andres Tolts

«Tasakaal»

Avatud Tallinna Kunstihoone galeriis kuni 3. augustini

Tagasi üles