Tõsi, teatud strateegiad pakuvad kunstiteooriale endiselt huvi, nagu näiteks apropriatsioon (fotokunsti võte, mille puhul kunstnik kasutab varasemaid pilte muutmatul kujul teistsuguses kontekstis ja teistsugusel eesmärgil, muutes sel viisil pildi algset tähendust), küüniline parodeerimine ja nüüdseks juba unustusse vajunud maalikunsti tagaleinamine.
Üheks põhjuseks, miks kaasaegse maalikunsti näituse kirjeldamisel ja analüüsimisel paljud külastajad hätta jäävad ning miks kaasaegse maalikunsti vaatlemine just seesuguste strateegiate prisma läbi kaunikesti piiratud on, tuleneb 1960. aastate kunstiteooria ja -kriitika poolt hüljatusse jätmisest.
Tagasivaatavalt ja küsivalt vaatab kohalikule modernistlikule maalikunsti saalile (just sellel ajal nägid kohalikus kontekstis ilmavalgust tasapinna ja pintslitõmbe uute interpreteerimisvõimalustega seotud maalistrateegiad, mis omakorda rakenduvad ka kaasaegse maalikunsti eksperimentides Kumu näitusel) otsa Estna üle ääre rippuv, enda algeid otsiv kohatu maal tekstiilil.
Kui otsida uusi teoreetilisi suundi, millega kaasaegsele maalikunstile läheneda, siis selle näituse kontekstis ongi põnev jälgida ja vaadelda inimest, kes harjub «uue» maaliga, maali mõiste rekonstrueerimisega.
Merike Estna ja Kati Ilvese kureeritud näitus tõstatab nii teoste ajastu- ja kohaspetsiifilise eksponeerimisega kui ka maalikunsti vormiliste ja tehniliste uuendustega küsimusi kaasaegse maalikunsti enda puuduliku lähimineviku tõlgendamise osas ning pakub ühe mängulise võimaluse probleemiga kaasa mõtlemiseks.
Näituse idee ja eesmärgi võtab ilmekalt kokku Jon Rafmani unenäoline rännak maali sisemusse, kutsudes vaatajat avastama seninägemata tahke ja uusi, traditsiooniliselt kahemõõtmelise lõuendi varju jäävaid suundi kaasaegses maalikunstis.
Merike Estna isikunäitus
Rahvusvaheline maalinäitus
Kuraatorid Kati Ilves ja Merike Estna
2. novembrini Kumu kunstimuuseumis