Saksa kriitika vaimustus Risto Kübarast

Risto Kübar aktsioonis.

FOTO: Ene-Liis Semper

Teater NO99 lavastus ­«Three Kingdoms» on Saksamaal Münchner Kammerspiele teatris toimunud etendustega võitnud nii kriitikute kui ka publiku südame – Saksamaa esietenduse lõppedes kutsuti eesti, saksa ja briti näitlejatest koosnev rahvusvaheline trupp lavale tagasi vähemalt kaheksal korral.

«Publik reageeris väga elavalt ning lõpuaplaus oli selline, mida Kammerspiele inimeste sõnul kuulevad nad vaid väga-väga harva,» vahendas muljeid NO99 dramaturg Eero Epner.

Ka Saksamaa ajalehtedes kiidetakse lavastaja Sebastian Nüblingi, aga eelkõige näitlejate tööd. Näiteks eilne Die Welt Online nimetas teatriõhtut pisiasjadeni suurejooneliseks ning Risto Kübarat suurepäraseks.

Esmaspäevane Süddeut­sche Zeitung leidis, et kui «Three Kingdomsi» ähvardas uurimisloole keskendumisel tupikussejäämine, siis kolmandas, Eesti osas, leitakse vajalik ventiil just tänu Eesti näitlejate kõrgenergeetilisele dünaamikale, mis ületab saksa ja briti näitlejate raamides näitlemise.

«Eesti näitlejad on imepäraselt värsked, vitaalsed ja kehalise väljendusjõuga. Fantastiline on nii mehe kui ka naisena Risto Kübar, kes triksterina läbi kõigi stseenide rändab – lummava häälega nõtke näitleja. Tema laulud laovad ekspressiivsetele Euroopa-teemalistele stseenidele melanhoolse vundamendi,» kirjutas leht.

Samal päeval ilmunud Abendzeitung nimetas Eesti näitlejaid «jalustrabavalt headeks», pidades Nüblingi lavastust täistabamuseks. «See on lavastus, mis on täis keele- ja kehanalju ning tema rahvusvaheline tiim on at the top of its game

«Etenduse ajal ei mõelnud ma kordagi, kust maailmajao nurgast mõni näitleja pärit on. See ütleb nii mõndagi lavastuse ja Nüblingi saavutuse kohta,» kirjutas Euroopa suurimas saksakeelses teatriportaalis nachtkritik.de Steffen Becker. Sama arvustus märgib positiivselt ära ka «Three Kingdomsi» kunstniku Ene-Liisi Semperi töö.

Kolmes raadiojaamas eetris olnud kommentaator Sven Ricklefs kiitis samuti näitlejaansamblit. «Lavaline koreograafia on sedavõrd kerge, et võib ainult öelda, et see lavastus võib kujuneda kultuslavastuseks,» arutles ta.

Oktoobris ja novembris mängitakse Simon Stephensi näitemängu Münchenis veel kaheksal korral, kuu aega tagasi Eestis esietendunud lavastus on 1911. aastal asutatud Saksamaa mõjukama teatri mängukavas ka uue aasta kevadel. Järgmise aasta mais antakse mitukümmend etendust ka Londoni teatris Lyric Hammersmith.

Tagasi üles
Back