Ainult ühel õhtul: Ingmar Bergmani «Persona» Sõpruse ekraanil

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Kaader filmist «Persona»
Kaader filmist «Persona» Foto: Kaader filmist

Ainult ühel õhtul, 21. oktoobril kl 21 linastub kinos Sõprus ühe kõigi aegade mõjukama ja kompromissituma autorifilmide režissööri Ingmar Bergmani «Persona».

Autorikino seekordsel seansil linastuv film on üks julgemaid ja omanäolisemaid ka dekaade peale valmimist, mida asjatult ei peeta 20. sajandi üheks olulisimaks filmiks. Kontseptuaalselt ja tehniliselt meisterlikult teostatud «Persona» on tugevalt kantud oma ajast ja ruumist, kus märksõnadeks on Jean-Luc Godard, Vietnami sõda, aatompommihirm, LSD, vaba armastus. 

Samas väljub teos ajast ja ruumist, jäädes oma väljendusvahendites ülimalt minimalistlikuks ning keskendudes eelkõige inimpsüühika tumedamatele aladele. Mäng musta ja valgega on filmi põhielement. Film keskendub kahele naiskarakterile: noorele näitlejale (Liv Ullman), kes on lakanud rääkimast, ning teda hooldavale medõele (Bibi Andersson). Kahe naise vaheline suhtlus on pingeline ning laetud välja öeldud ja ütlemata sõnadest. Filmi edenedes muutub piir reaaluse ja kujutelma ning kahe peaosalise vahel üha hägusamaks: kes on kes, mis on päris, kumb vajab abi? 

Ingmar Bergmani loomeelus on «Persona» väga tähenduslik: film on tema esimene koostöö Liv Ullmaniga, kellest sai aastakümneteks režisööri muusa. Lähem informatsioon siin.

Tagasi üles