Arvo Pärdi 75 läheneb etenduste ja kontsertidega

Valner Valme
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hetk Arvo Pärdi, Peeter Jalaka ja Tõnu Kaljuste etenduse «Alguses oli» proovist.
Hetk Arvo Pärdi, Peeter Jalaka ja Tõnu Kaljuste etenduse «Alguses oli» proovist. Foto: Peeter Jalakas

Teisipäeval algab Arvo Pärdi kuu, mis stardib Pärdi, Peeter Jalaka ja Tõnu Kaljuste etendusega «Alguses oli» Tallinnas Noblessneri valukojas, kulmineerub sünnipäevakontserdiga «III sümfoonia: Meie aed» Paide ja Rakvere spordihallis 11. septembril ning lõpeb tantsuetendusega «Dance by Pärt» Paide kultuurikeskuses.

Osalevad nii Eesti parimad kollektiivid, solistid ja dirigendid kui mitmed väliskülalised Hollandist, Austriast ja mujalt.

Etendus «Alguses oli» («In Principio») põhineb kahel Pärdi teosel – «In Principio» ja «Miserere», mis ilmusid eelmisel aastal Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestri esituses ning Tõnu Kaljuste juhatusel albumina ka plaadifirmast ECM.

Nargen Opera ja Von Krahli teatri ühislavastuses osalevad The Hillard Ensemble, segakoorid Noorus ja Cantus, ERSO, Von Krahli teatri näitlejad ning solistid Andrea Brown, Marianne Pärna, Tiit Kogerman, Raul Mikson ja Uku Joller. Dirigent on Tõnu Kaljuste.

Elav Jumal

Von Krahl tutvustab lavastust kui «meelte palverännakut inimsüdame pühasse ruumi, mille lõpuks oleme sunnitud tõdema sama, mida kirjanik Miguel de Unamuno: Südame ehk elava Jumala juurde jõuame – ja naaseme, kui oleme Ta loogilise surnud Jumala pärast hüljanud – usu teel, mitte ratsionaal­se või matemaatilise veendumuse ajel».

Tänaseni on käinud tehnilised proovid ning alles tänasest kogunevad koorid ja orkester, et terve nädalalõpu viimast lihvi anda. Lavastaja Peeter Jalakas vastas küsimusele, kuidas on võimalik nii lühikese ajaga kollektiivid kokku harjutada, et see on küll võimalik, aga lavastuslikult on tegemist säästuvariandiga.

«Aasta alguses olid meil hoopis suuremad plaanid just visuaalse poole pealt, aga paljust oleme olnud sunnitud loobuma,» nentis Jalakas eile. Ta ei tahtnud täpsustada, millest täpselt oldi loobuma sunnitud, et anda maksimum olemasolevates tingimustes.

Ameerika muusikakriitik Alex Ross on öelnud «In Principio» plaadi kohta, et seda muusikat on võimatu panna sõnadesse, sest sel muusikal on vägi kaotada me ümbert aja ja ruumi piirid.

Tõnu Kaljuste ütles pärast eilset proovi Postimehele «In Principio» lavastuse kohta, et see peabki alati olema hea kunsti tunnuseks, et kaovad aeg ja ruum. «Aga milline aeg ja ruum kaovad täpselt selles etenduses – näiteks visuaalse poole pealt –, seda ei ole võimalik kirjeldada, vaid ainult kohapeal kogeda,» seletas Kaljuste. «Just uue kõlapildi ja visuaalide sulam loob uue lavastuse keele, millest enne esietendust rääkida pole mõistlik.»

Laval ja plaadil

Kui maagiat ei saa ette lubada ega kindlaks määrata, siis kõlapildi osas oli Kaljuste konkreetsem: «Selle kujundame kontserdil erinevaks kui plaadil. Valukoda võimaldab seda, seal on haruldane akustika.» Ja lisab, võrreldes Pärdi teoste lumma plaadil ja laval: «Olen eelnevates küsimustes kasutanud sõna «kõlapilt» just etendust silmas pidades.

Plaadistuste puhul loome seda koos produtsent Manfred Eicheriga. Ta on suurte kogemustega looja ning temaga koostöös otsimised on alati ettearvamatud.»
Pärdi värskeim plaat ilmus samuti pidunädalate alguseks – vaata artikli kõrval olevat plaadikastikest.

Pärdi pidunädalate jooksul kõlavad peamiselt Tallinnas, helilooja sünnilinnas Paides ja Rakveres, aga ka Haapsalus ja Laulasmaal Pärdi teostest veel «De Profundis» – RAMi ja orelimängija Ene Salumäe esituses ning Risto Joosti dirigeerimisel, «Kanon Pokajanen» (Eesti Filharmoonia Kammerkoor, solistid Kaia Urb, Iris Oja, Tiit Kogerman ja Allan Vurma), «Da Pacem» (Vox Clamantis, Cello Octet Amsterdam, solist Arianna Savall, dirigent Jaan-Eik Tulve), «Mein Weg», «Nunc Dimittis» ja «Adam’s Lament» (esiette­kanne; Camerata Salzburg, Eric Ericsoni kammerkoor, dirigent Tõnu Kaljuste), «Cecilia, Vergine Romana» ja Sümfoonia nr 3 (ERSO, kammerkoor Voces Musicales, dirigent Neeme Järvi).


Pärt 75

Pärdi pidunädalad

17. august – 17. september
Nargen Festivali raames

Tallinnas, Paides, Rakveres ja mujal Eestis

Uus plaat

Arvo Pärt

Symphony No. 4 (ECM New Series)


Neil päevil ilmub rahvusvaheliselt müügile Arvo Pärdi 15. album 26 aasta jooksul maailma mainekaimast kaasaegse muusika plaadifirmast ECM. 4. Sümfoonia aastast 2008 keelpilliorkestrile, harfile, timpanile ja löökriistadele alapealkirjaga «Los Angeles» on Pärdi esimene sümfooniline töö üle 30 aasta ja selle muusika seondub tekstidega kaitseinglitest, mistõttu sobis pealkirjaks ka «Los Angeles», mis tähendab hispaania keeles ingleid ning ühtlasi linna, kus toimus teose esiettekanne. Esitavad Los Angelese filharmoonikud Esa-Pekka Saloneni juhatusel.

Lisaks on plaadil montaaž fragmen­tidest «Kanon Pokajanenist», teosest, mis Pärdi sõnul kuulub 4. Sümfooniaga kokku, vormides stilistilise liidu. Esitab Eesti Filharmoonia Kammerkoor Tõnu Kaljuste juhatusel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles