Inga Salurand: abstraktsust pole vaja karta

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Inga Salurand lavastuse «all tomorrow's parties» proovis
Inga Salurand lavastuse «all tomorrow's parties» proovis Foto: Laura Arum-Lääts

11. mail on Sõltumatu Tantsu Laval esietendumas näitleja Inga Saluranna ja helilooja Hendrik Kaljujärve lavastus «all tomorrow’s parties» - pimeala, kus tuuakse päevavalgele senitundmatu reaalsuseosake.

Lavastuse kirjeldusest võib lugeda, et teose fookus on suunatud stiimulitele ja impulssidele, mis valmistavad ette meie sõnu ja tegusid. Tegemist on justkui seisva kaadriga, mis harutatakse tükkideks lahti, et publik võiks tajuda ja mõista salvestunud hetke olemust. Autorid ise nimetavad seda omamoodi mõtete lugemise aparaadiks. Mida see õigupoolest tähendab, mida peidab enda taga pealkiri «all tomorrows parties» ja milline on peagi esietenduva lavastuse sünnilugu, selgitas Inga Salurand, keda näeme ainsana laval.

Näitlejanna sõnul viis lavastuse juurde soov formuleerida tunnetuslik maailm neist mõtetest, mis on mingi aja jooksul peast läbi käinud või pähe kummitama jäänud, samas teha seda vabamas ja eksperimentaalsemas vormis kui siiani on harjutud. Lugu ise sündis prooviruumis, kuid ettevalmistused selleks on kestnud juba mõnda aega. «Mõtteid on olnud palju, aga et sellest mõteterägastikust see kõige selgem ja olulisem liin välja tuleks, selleks on vaja ekselda ka tundmatutel radadel. Ainult nii saab teravustuda lugu, mida lõpuks näidata tahame,» kirjeldab Salurand teekonda lavastuse juurde.

Žanriliselt on lavastust keeruline liigitada ja selle koostisosi määratleda, lavale loodud maailm on näitlejanna sõnul tugevalt tunnetuslik. «Ühe jaoks võib see koosneda piltidest, teisele olla assotsiatiivne, mõni võib tunda, et kuulab rohkem kui vaatab. Kuigi siinkohal pean ütlema, et rohkem saab olema jälgida kui vaadata.» 

Salurannale meeldib mõelda lavastusest kui tehislikust loodusnähtusest. «Kui lähed päikeseloojangut nautima, siis ei oota sellelt puänti lõpus. Teisest küljest võid tunda või mõelda, et kui päike on loojunud, siis midagi nagu oleks teisiti. Lugu ehitub paratamatult vaataja peas, meie loome selleks võimaluse.»

Mis lugu see siis on, mis käsitlemist leiab? «See lavastus on pigem poeetiline. Me näitame ainult ühte pisikest osakest tohutust reaalsusest. Ja teeme seda enda loodud tööriistade abil nii hästi kui oskame.» Laval ei looda abstraktsust, see on seal samamoodi olemas nagu see on tegelikult olemas meie igapäevases liikumises. Pigem on tegijate soov, et vaataja näeks abstraktsust ka väljaspool kunsti, ükskõik kus, ka kõige pisemas ja tühisemas.

«Seda sõna pole vaja karta,» ütleb Salurand. «See sõna ei tähenda segast ja arusaamatut, nagu me selle sõna puhul oleme üldiselt harjunud. Minu jaoks on abstraktsuse taga eelkõige vabadus.»

Lavastuse alustekstina on kasutust leidnud eelmise sajandi alguses elanud vene juurtega prantsuse eksperimenteeriva romaanikirjaniku Natalie Sarraute'i esikteos «Tropismid». «Kahjuks pole teda kuigi palju eesti keelde tõlgitud, aga lugedes tema teoseid nii vene- kui ingliskeelses tõlkes mõistan ka tõlketöö keerukust. Selleks peab ilmselt ise olema kirjanik ning süvitsi valdama tema loomingut tervikuna,» tõdeb Salurand ning lisab, et «Tropismide» temaatika ja atmosfäär on olnud loomisprotsessis tugevaks impulsiks ja toeks.

«Nagu Sarraute isegi ütleb, on ta kasutanud uurimisobjektina teatavaid liikumisi, mis valmistavad ette meie sõnu ja meie tegusid: «Ma olen püüdnud näidata, kuidas sellised liikumised, mis on ka tegevus, toimuvad kogu aeg näilise liikumatuse varjus, sellal kui väliselt peaaegu midagi ei muutu,» tsiteerib naine.

Inga Salurand lavastuse «all tomorrow's parties» proovis, foto:
Inga Salurand lavastuse «all tomorrow's parties» proovis, foto: Foto: Laura Arum-Lääts

«Mina ise tahaks näha sellist tükki, mida sooviks peale ühte korda veel näha ja siis veel. Teost, mis on mitmeplaaniline. Ka «all tommorrow's parties» publikule soovin ja loodan sellist kogemuslikku küllust,» kirjeldab näitlejanna publikule suunatud eesmärki.

Lavastuses teevad kaasa valguskunstnik Oliver Kulpsoo ja videokunstnik Emer Värk. «all tomorrow's parties» esietendub 11. mail Sõltumatu Tantsu Laval.

Tagasi üles