Vene politsei uurib tuntud lavastaja tegevust

Kirill Serebrennikov.

FOTO: SCANPIX

Vene politsei otsis teisipäeval, 23. mail läbi tuntud vene lavastaja, teatri Gogoli Keskus kunstilise juhi Kirill Serebrennikovi kodu ja töökoha.

Portaali openrussia.org teatel viib FSB läbi uurimist eriti suure summa, üle miljoni rubla (ca 15 700 eurot) riisumises. FSB allikas väidab, et Serebrennikov huvitab uurijaid selles kriminaalasjas kui tunnistaja.  Uurimiskomitee esindaja Julia Ivanova täpsustas, et uurimine on puudutab 2014. aastal toimunud raha kõrvaldamist, mis on seotud Serebrennikovi loodud MTÜga «Seistmes stuudio». Nimetatud trupp tegutsebv praegu Gogoli Keskuses.

Teatrikriitik Aljona Solntseva kirjutab oma Facebooki kontol, et sissepääs Gogoli Keskusesse on suletud, maja ees seisab vilkuritega auto ning maskides operatiivtöötajad keelduvad küsimustele vastamast. «Inimesed on närvilised ja mures,» kirjutab Solntseva. Sisearhitekt Vera Martjonova, kes on ka Gogoli Keskuse interjöörilahenduse autor, lisab, et kõigi teatritöötajate telefonid konfiskeeriti.

Uudisteagentuur TASS tsiteerib Serebrennikovi 2016. aastal antud intervjuud, milles lavastaja räägib Gogoli keskuse finantsilisest edust. «Iga investeeritud rubla kohta on teater kaks tagasi teeninud,» oli öelnud lavastaja. Teatris maksti TASSi andmetel keskmisest paremaid palku ning aasta lõpus said kõik töötajad suure preemia, mis moodustas kaks kuni kolm tavapalka.

Kodanikuaktivist Fenix Freeman teatab sotsiaalmeedia vahendusel, et läbiotsimised toimuvad ka Moskva Noorsooteatris. Ühenduse Venemaa trellide taga juhi Olga Romanova andmetel toimuvad läbiotsimised ilma kohtu orderita. Romanova ütles, et läbiotsimised (mis puudutavad peale Serebrennikovi paljud teiste inimeste kodusid ja töökohti) on seotud suurte kuritarvituste uurimisega, mis leidsid aset Moskva linna kultuuriametis 2015. aastal.

Eelmisel aastal oli Eestis võimalik vaadata Krilll Serebrennikovi filmi «Õpilane», samuti etendati teatrifestivalil «Talveöö unenägu: Plaan B» tema lavastust «Märter». Mõlemad töö põhinevad Venemaa oludele kohandatud Marius von Mayenburgi näidendil «Märtyrer», mis räägib koolipoisist, kellest saab usufanaatik.

Peategelane Veniamin (Pjotr Skvortsov) on radikaliseerunud teismeline, kelle eluliseks verstapostiks on piibel – mitte nüüdisaegsed, inimlikud õigeusu põhimõtted, vaid üks ühele interpreteeritud tsitaadid. Veniamin ei tunnista ühiskonnas kehtivaid tavasid, liberaalseid väärtusi, valikuvabadust. Noormehe jaoks on olemas vaid üksainus tõde, millele ta soovib allutada nii teised kui iseenda.

Algab teismelise vaimne terror. Veniamin kõnnib ringi, piiblitsitaadid huulil, ründav vastus või hoop valmis igaühele, kes tema lausutud sõnu ei tunnista. Noormees mõjub kui usuline reformaator. Poiss saabub ujumistundi musta riietatult, piibel käes, heites põlastavaid pilke bikiinides hüplevatele tüdrukutele. Ta ei talu naisi ega nende «sündsusetult» paljast ihu. Filmis on nähtud tänapäeva Venemaa võimude teravat kriitikat.

Tagasi üles