ABBA laulud ja unenäolised tantsud

Kontsertetenduse üks pärleid on Gerli Padari erakordselt jõuline interpreteering laulust «Voulez-Vous». Särava etteaste teevad ka teised solistid.

FOTO: Alan Proosa

Kui keegi loeb seda kirjatükki sooviga teada saada, kas reedel Vanemuises esietendunud kontsert-tantsuetendust «ABBA» tasub vaatama minna, siis vastus on: tasub.


Ilmselt on juhus, et «ABBA» jõudis Vanemuise lavale Eurovisiooniga samal nädalavahetusel, ent mõneti märgilise tähendusega on see siiski – kes ei teaks, et just 1974. aasta Eurovisioonil saigi alguse hiljem popmuusikalegendiks kerkinud rootsi ansambli ABBA tähelend. Kas aga produtsent Paavo Nõgene etenduse lavaletoomisega ei riskinud, kui silmas pidada, et ABBA loomingust inspireeritud muusikalifilm alles paari aasta eest edukalt kinoekraanidel jooksis?

Kindlasti mitte, sest Vanemuise etendusest süžeeliine otsida pole mõtet – tegu ongi kahes osas kontserdiga, milles kõlavad klassikaks saanud poplaulud, mida saadavad tantsunumbrid, kohati kergelt psühhedeelilised videoinstallatsioonid ning riigikogu liikme Tarmo Leinatamme juhatatud bänd.

Siin tekib õigustatud küsimus: ABBA laule teab publik peast, ent kas etenduse vaatamine pakub nende kuulamisel ka mingisugust lisaväärtust?

Vajab pisut harjumist

Ette astuvad neli solisti. Esiteks Stephen Hansen Norrast, keda Eesti publik hästi tunneb. Juba 2004. aastal kehastas ta Vanemuise «Jesus Christ Superstaris» Jeesust, keda ta on elu jooksul mänginud kokku ligi 800 korda. Samuti on saanud tema laulu nautida need, kes «Memory»-sarja muusikalikontserte külastanud, ja needki, kes väisasid Andrew Lloyd Webberi galat Tallinna lauluväljakul.

Ülejäänud kolme esineja tegemisi pole aga meenutada vaja – need on Gerli Padar, Tanja Mihhailova ja Eurovisiooni-võitja Dave Benton. Tõeliselt rahvusvaheline kooslus, mis peaks rahvast saali meelitama küll. Ja meelitabki. Reedesel esietendusel võtsid viimseni väljamüüdud saalis kohad sisse nii Evelin Ilves, Ingrid ja Arnold Rüütel kui ka Tartu tuntud ettevõtjad.

24 lugu, millest üks on sissejuhatusena kõlav üsna vähetuntud, õigemini unustatud ABBA instrumentaalpala «Intermezzo No 1», naelutavad publiku saali pisut enam kui kaheks tunniks. Lisaks üldtuntud hittidele on eluõigus antud ka laulule «She’s My Kind Of Girl», mis kõlas 42 aastat tagasi ning mida noorem publik tunda ei pruugi.

Kontsert nagu kontsert ikka – ballaadid vahelduvad tantsulisemate lugudega ning vaatajal pole vaja teha muud, kui lasta end vooluga kaasa viia.

Pisike vastuolu tekib kuulajal ehk vaid kontsertetenduse esimesel poolel – ABBA stuudiosalvestised, mille meloodiaid ja viimseni lihvitud pillipartiisid mõned une pealtki ette laulda suudaksid, on ajju jäädvustunud säärase jõuga, et uute kõladega harjumine võtab aega. Samas – ega solistid püüagi Benny Anderssoni, Björn Ulvaeust, Agnetha Fältskogi ja Anni-Frid Lyngstadi kopeerida.

Rikutud fantaasiaga inimesel tekib aga veel mõni vastuolu. Näiteks on pisut kummaline, kui Stephen Hansen laulab, kuidas ta oma õpetajat suudeldes seitsmendasse taevasse sattus, videoekraanil on aga nõudlikuks matemaatikaõpetajaks kehastunud Tarmo Leinatamm. Aga tegelikult – miks ka mitte!

Kontserdi pärliteks on kahtlemata Gerli Padari erakordselt jõuline interpreteering laulust «Voulez-Vous», Dave Bentoni «Rock Me» ja Stephen Hanseni «Like An Angel Passing Through My Room». Tanja Mihhailova esitus on aga läbivalt sümpaatne.

Ootamatu lähenemine

Lisaväärtust annavad kogu programmile tantsuseaded, mida pole häbi ülivõrdes kiita – lausa rõõm on nentida, et kõik andekad inimesed pole veel Eestist lahkunud.

Üheksa aastat tagasi Viljandi kultuurikolledži tantsukateedri lõpetanud Ruslan Stepanov, kontsertetenduse lavastaja-koreograaf, kes töötab Vanemuises ka balletitantsijana, hämmastab täiesti ootamatu ja uudse lähenemisega ABBA loomingule. Uskuge: selliseid tantsuseadeid pole te isegi unes näinud. Te ei tuleks selliste asjade pealegi! Samas on need niivõrd kauged stamplähenemisest, et mõjuvadki unenäona. Tegu on kohati suisa pungiliku lähenemisega – pean silmas mõtteviisi – ja selline impressionistlik punk ABBA laulude saatel on igati lahe ja värskendav. Mis peaasi: see mõjub!

Et aplaus ja vaimustusehõiked saalis pärast esietendust lõppeda ei tahtnud, on seetõttu täiesti loogiline.

ABBA
Kontsert-tantsuetendus


• Valguskujundus Palle Palmé
• Videokujundus Janek Savolainen
• Solistid Gerli Padar, Tanja Mih­hailova, Stephen Hansen ja Dave Benton
• Muusikajuht Tarmo Leinatamm
• Lavastaja-koreograaf ja kunstnik Ruslan Stepanov
• Kostüümikunstnik Gerly Tinn

Tagasi üles