Runneli ilmamaa on siis minu mõistmises samasugune ürik. Pole liialdus väita, et ilmamaa kui üriku üks derivatsioone, tuletisi on hümniline «Ilus maa», aga ka «Sinamu», mille sugulusele templi või pühamuga osutavad näiteks luuletuses «Maja» «Sinamu» kogust read:
Eks sina tea, et sa oled ju maja.
Eks oled ju sina Jumala tempel.
Runneli luule on eesti identsusloome, milles võtmeküsimuseks on see, kelle või millega autorimina samastub või kellele-millele ta vastandub. Kuid alati on vaja seda Teist, kelle kaudu minaloome aset leiab. Ent lisaks konkreetsele Teisele (Runneli luules teine inimene, kodakondne, maa, linn, mingid muud objektid, asjad ja väärtused või väärtusetused) on olemas ka ideaalne Teine. Ilmamaa on Runneli ideaalne Teine, mille vastu ei tõsteta mässu, millele ei vastanduta. Runneli ideaalne Teine on läbinisti positiivsust, lootust ja armastust kiirgav Teine.
Kui ka ilmamaad võtta identsusloomena, siis näiteks ajalugu satub selles mõttes valitseja positsioonile. Meie identiteet tuleneb meie ajaloost, kuid see ajalugu pole tervik, vaid ajaloomudel. Me samastume ajalooga üksnes selle identiteeti-loovas osas, mitte aga seda lammutavas, seda kuidagi kõigutavas osas, niisiis mitte ajalooga, kuhu kuuluvad ka meie identiteedile vastanduvad nähtused, rahvad ja inimesed.
Ajalugugi on siis nagu ilmamaa, ideaalne Teine, mis domineerib olemise enda üle. Just niisugune ilmamaa, mis saab hakkama ilma maata – asi iseeneses. Nii nagu ilmamaa on norm, imperatiiv, nõnda on seda ka ajalugu ja rahvus. See juhib mind mõttele, et tahes-tahtmata või ka teadlikult väärtustab Runnel teelolekut, saamist. Rahvusena, eestluse-identiteedi kandjatena pole me veel ulatunud enesestmõistetavuseni kõiksuses, vaid oleme ühe kõiksusvõimalikkuse embleem. Me oleme teel ilmamaa poole. Sel teel ei saa me end veel lõdvaks lasta, me ei saa veel end muretuna tunda. Võimalik muidugi, et ei saagi saama, sest ilma-olek kui vabadus võib meiesugusele rahvale osutuda kas ülejõu käivaks või enesehävituslikuks. Meie ilmamaa piiriks olemegi meie ise.
Runneli mulle kingitud luulekogu «Viru veri ei värise» (2006) tiitellehelt vaatab vastu autori väga tähenduslik pühendus 1. jaanuarist 2007. See kõlab nii:
Üks aasta läind,
üks häda vähem,
maailma lõpp
on jälle lähem!
Nõus. Kuid lohutuseks võin vastata: maailma lõpp võib olla küll lähem, aga see ei mõjuta kuidagi ei Hando Runneli ega meie kõigi ühist ilmamaad.