Märkus: tipp-kümmet ja dokumentaalfilmi kümmet ei nimetanud
Marje Jurtšenko
ETV 2 peatoimetaja
1.-9. «Rahu tänav» (1991, Roman Baskin)
Olin seda filmi näinud ilmselt korra kusagil 1990date keskel, olles ise ilmselt keskkooliealine ning millegipärast oli see sööbinud mu mällu eriti selgelt, plaanid ja stseenid filmist, mis mälusoppidesse ekslema olid jäänud. Seetõttu vaatasin filmi eriti suure huviga üle. Pean tunnistama, et need stseenid minu mälus polnud juhuslikud, tegemist on
suurepärase filmiga, mis toimib nii mitmel tasandil ja mille sõnum ulatub kaugele.
«24 prelüüdi ühele fuugale» (2002, Dorian Supin)
Film, milles on õnnestunud tabada tõeliselt loominguline ja tunnetuslik maailmapilt ja seda pakkuda ka vaatajale. Film resoneerub vaatajaga imeõrnal ja tundlikul moel, selles on nii palju sügavust ja samas kerget olemist.
«Sigade revolutsioon» (2004, Jaak Kilmi ja Rene Reinumägi) See on nooruslikku väge täis film. Just sellist väge, milles ajastu, aeg ei oma tähtsust, see kestab ajast aega. Taas selline projekt, mis ulatus filmist kaugemale, kaasates nii palju noori inimesi ja pakkudes neile võimaluse avastada iseennast kui ka oma vanemate generatsiooni.
«Leiutajateküla Lotte» (2006, Janno Põldma ja Heiki Ernits)
Film, mis oma sihtauditooriumile kenasti pihta saades suutis seda turundada millekski palju suuremaks kui lihtsalt üks tühipaljas film ja mille positiivne mõju ulatub veel kaugele tulevikku.
«Sügisball» (2007, Veiko Õunpuu)
Film, mis mõjus täppistabamusena – kõik oli õige, aeg, ruum, lugu, meeleolud. Film, mille üksinduse ahastus suures linnas oli võimas, mille irooniline pilk ühiskonnale ajas naerma, ja see kõik koos moodustas ühe emotsionaalselt eheda kogemuse.
«Klass» (2007, Ilmar Raag)
Suudeti minna filmist kaugemale, tekitada ühiskonnas võimas peegeldus ja arutelu nii vajaliku teema üle.
«Disko ja tuumasõda» (2009, Jaak Kilmi ja Kiur Aarma)
Selle filmi sära ulatus kaugele, olles ühtaegu nauditav siin koduses Eestis kui arusaadav ka inimestele kaugetel maadel - seda näitas läbitud festivalide ring ja arv. Igatahes väga võluv teos oma mängulises vormis ja sisulises lähenemisnurgas, sukeldudes dokfilmis veel üsna
katmata ajaperioodi.
«Tuukrid vihmas» (2010, Olga ja Priit Pärn)
Hästi toredat taas- ja taasavastamist pakkuv film, märkidesse põimitud nii tugev ühiskonnakriitika, mis Pärna animatsiooni ikka ja jälle kestvaks teinud.
«Kuku: mina jään ellu» (2011, Andres Maimik, Kaidi Kaasik, Martin Männik ja Arvo Kukumägi)
Kukumägi on muidugi tänuväärt filmikangelane, kellesse on võitlus ja konflikt sisse kirjutatud, kuid peab au andma tugeva filmidramaturgia loomise eest filmi autoriltee, tegu
oli klassikalise storytelling´uga selle kõige paremas mõttes.