Almodóvari imekaunid lihakehad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Hull kirurg (Antonio Banderas) katsejänese (Elena Anaya) kallal.
Hull kirurg (Antonio Banderas) katsejänese (Elena Anaya) kallal. Foto: Kaader filmist

Pedro Almodóvari viimase filmi «Nahk, milles ma elan» («La piel que habito») peategelaseks on edukas kirurg Robert Ledgard (Antonio Banderas), kelle nõelasilmast tulnud ülikonda rüütatud kehas möllavad ambivalentsed kired. Ühest küljest tahab ta kinkida maailmale absoluutselt täiusliku tehisnaha, teisalt saab juba filmi alguses selgeks, et eksperimendi katsejänes Vera (Elena Anaya) on mehe vang. Teda hoitakse kinnises toas, ööpäev läbi valvekaamerate pilgu all. Õige pea selgub ka, et Vera on hirmutavalt sarnane Roberti aastaid tagasi hukkunud naisega ning midagi on tal ühist ka mehe tütrega...


Sellest filmist on pea võimatu kirjutada nii pikemat reklaamteksti kui semiootilist süvaanalüüsi, ilma et autor peaks juba kolmandas lauses alustama süžee üksikasjalikku ümberjutustust, mis aga oleks esiteks patt vaataja suhtes ja teiseks on ammu teada, et peaaegu iga Almodóvari filmi lühikokkuvõte kõlab paberil kui seebiooper kuubis.

Siin on hea välimusega hull teadlane laitmatu seitliga, imekaunis alabasternahaga vangistatud odalisk, tiigrikostüümis infantiilne vägistaja, viimase ema, kes on ühtlasi ka tulirelvaga oskuslikult ringikäiv majapidajanna, kaks enesetappu, kaks vägistamist, paar mõrva, vangistus ja oopium, imekaunid kostüümid ning elegantsed interjöörid – oleks see ükskõik kelle teise filmi kirjeldus, tunduks asi juba lootusetult üle võlli, aga Almodóvari tundes on tegu üsna viisaka nimekirjaga, mis pealegi on kaugel täielikkusest.

No ja muidugi Antonio Banderas, kes üle mitmekümne aasta jälle oma vana režissööriga kampa on löönud. Suurem osa maailmast näikse olevat unustanud, et viimane sai ju tegelikult kuulsaks Almodóvari filmides hullude homode ja segaste vägistajate rollidega. Zorro ja Saabastega Kass tulid palju hiljem.

Teisalt on visuaalselt võrratu «Nahk, milles ma elan» teos, mille puhul võib tuua eeskujusid ja paralleele lõputult. Thierry Jonquet’ romaanil «Tarantel» põhinev film kubiseb kinematograafilistest tsitaatidest ja parafraasidest. Siin on stseene, mis pärinevad üks ühele Georges Franju 1959. aasta õudusfilmist «Silmad ilma näota», ja teisalt meenutab Banderase mõistuse kaotanud kirurg korraga nii Cary Granti kui Jimmy Stewartit, üksnes selle vahega, et viimased mängisid Almodóvari mõjutanud Hitchco­cki filmides alati positiivseid kangelasi, kui Banderase doktor on hullemast hullem.

Mõjutuste rida võiks jätkata alates Frankensteinist kuni Cronenbergi lihast rääkivate filmideni, kuid kõigel sellel pole tegelikult mingit mõtet, sest suurvaimu eristabki keskpärastest kopeerijatest võime sünteesida kõigest nähtust ja kogetust mingi oma universaalne sõnum.

On rõõm näha, et siin saavad kokku Almodóvari 1980ndate nooruslik anarhism ja täiskasvanuks saamine 1990ndate keskel, sest tulemuseks on uskumatu vormiline ja sisuline pusle, mille sisu tunduks piinliku seebiooperina, kuid millele üksnes Almodóvar on võimeline andma identiteedist ja võitlusest jumalaga rääkiva sisu.

Uus film kinolevis
«Nahk, milles ma elan»

Stsenarist ja režissöör Pedro Almodóvar
Hispaania 2011
Alates 14. oktoobrist Tallinna kinodes Artis ja Coca-Cola Plaza

Märksõnad

Tagasi üles