Claudio Monteverdi (1567–1643) on helilooja, kelle nimi tuleb ooperi ajalugu käsitlevates kirjutistes sageli esimesena või vähemalt esimeste hulgas. Ja ilmselt igati õigustatult. Viimastel aastakümnetel on ta murdnud ajaloost, kuhu jõuavad nimena väga paljud, suurtele ooperilavadele, kuhu pääsevad (regulaarselt) väga vähesed. Ja sedagi igati õigustatult. Sest Monteverdi kirjutatud muusika kõlab mitte üksnes kaunilt, vaid ka värskelt veel neli sajandit peale oma loomist. Orkestratsiooni suhtelist hõredust kompenseerivad laia joonega, ent virtuooslikult ja maitsekalt väljajoonistatud meloodiakaared.
Valisin tema kolme täispikalt säilinud ooperi hulgast esimese, mida loetakse paljude poolt (ent mitte päris lõpuni õigustatult) maailma ajaloo esimeseks ooperiks üldse. «Orfeuse» (1607) arvukate veebis saadaolevate videosalvestiste hulgast jäi sõelale New Belgrad Opera 2017. aasta Daniel Pflugeri lavastus, mille üheks kunstiliseks juhiks on üks minu suuri lemmikuid, rahvusvaheliselt tuntud alt Marijana Mijanovic, kes teinud solistina muuhulgas edukalt kaasa ka Monteverdi teostes. Dirigeerib Predrag Gosta.