Saada vihje

Vox Clamantis käis Pärdiga «Hulludel päevadel»

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Arvo Pärt ja Jaan-Eik Tulve Prantsusmaal Nantes’is, festivalil «La Folle Journée».
Arvo Pärt ja Jaan-Eik Tulve Prantsusmaal Nantes’is, festivalil «La Folle Journée». Foto: Vox Clamantis

Eile saabus gregoriaani ja varase muusika ansambel Vox Clamantis festivalilt Prantsusmaal, kus Nantes’is esineti alates 28. jaanuarist tervelt üksteist korda Arvo Pärdi teosega «Kanon Pokajanen» muusikafestivalil «La Folle Journée», mis tõlkes tähendab «hull päev», kestab aga siiski koos eelkontsertidega üle nädala. Aasta tagasi tegi Jaan-Eik Tulve juhendatav vokaalansambel end samal festivalil tuttavaks Ferenc Liszti muusikat esitades ja nüüd kutsuti nad tagasi.



«Tegemist on maailma mastaabis ühe suurima klassikalise muusika üritusega,» iseloomustas Jaan-Eik Tulve. «Peafestivali viie päevaga külastab kõiki kontserte kokku 200 000 inimest, lisaks peetakse eelfestival ümberkaudsetes linnades. «La Folle Journée» on aga ainulaadne festival mitmel põhjusel. Igal aastal on oma teema ning see avaldub absoluutselt kõiges. Näiteks on festivalikeskusse sõitvate tasuta busside juhid riietatud vastava ajastu riietesse, bussis mängib klassikaline muusika.»

Moodne klassika

Tulve sõnul on «La Folle Journée» vedaja René Martin ühest küljest ülihea maitsega ja erudee­ritud muusikatundja, teisalt ka hiilgava vaistuga ärimees, kes organiseerib muidki festivale, nagu üks suurimaid klaverifestivale «La Roque d’Anthéron». «Tulemuseks on see, et inimesed reserveerivad juba aasta ette endale puhkuse, et saaks viieks päevaks festivalile tulla,» iseloomustas Tulve olukorda.

Samas on tegemist moodsa festivaliga. «Kaks aastat tagasi Chopini-teemalise festivali plakatitel oli Chopin koos Georges Sandiga kujutatud kaasaegsete noortena T-särkides ja teksades,» kirjeldas Tulve. «Eelmisel aastal osales ka Neeme Järvi, sel aastal peaks eestlastele ehk tuttavad olema pianistid Ni­cholas Angelich, Aleksei Volodin, Jean-Frédéric Neuburger ja viiuldaja Renaud Capuçon. Peamine on aga see, et kaheksateistkümne aasta jooksul, mis festival on kestnud, on suudetud kontserdisaalidesse väärtuslikku muusikat kuulama tuua tuhanded inimesed, kes polnud mitte kunagi varem kontsertidel käinud.»

Jaapan ja Belgia

Vox Clamantise, tema kunstilise juhi Jaan-Eik Tulve, nagu ka tema heliloojast abikaasa Helena Tulve tuntus Prantsusmaa muusikaringkonnis on ammune fakt, värskem uudis on Tulvedele teenete eest prantsuse kultuuri ja muusika tutvustamisel antud Prantsusmaa kõrge autasu, kunstide ja kirjanduse orden Ordre des Arts et des Lettres.

Kuidas Vox Clamantisel seekordsel festivalil läks? «Kõik saalid olid välja müüdud ja vastuvõtt oli igal kontserdil ülisoe,» rõõmustas Jaan-Eik Tulve. «Arvo Pärdi ettekandel vajame suuremat koosseisu just naislauljate osas ja me ansambel esineb nüüd juba kuueteistliikmelisena, nagu tegime seda ka «La Folle Journéel».»

Vox Clamantist seob «La Folle Journée» korraldaja René Martiniga pikk koostöö, tema plaadifirmas on ka mõned plaadid välja antud. Mai algul sõidab ansambel Jaapanisse, kus esinetakse samuti René Martini festivalil viie kontserdiga.

Vox Clamantise kevadistes plaanides on veel üks kontsertreis Prantsusmaale, pärast Jaapanit aga Belgia-tuur. Lähikuudel peaks välja tulema ka kaks uut Vox Clamantise CD-d, üks ansambli põhirepertuaariga ehk gregooriuse laulu ja varajase mitmehäälsusega, teisel esitab vokaalansambel koos prantsuse pianisti Jean-Claude Pennetier’ga Liszti «Via crucist».

Tagasi üles