Tallinnas muusikaõpinguid alustanud 18-aastane Jonas Tarm nopib USAs kõrgeid auhindu – Illinoisi osariigi noorte heliloomingu konkursi ja Chicago muusikainstituudi korraldatava heliloomingukonkursi Generation Next võitudele järgnes esikoht USA suurimal noorte süvamuusika konkursil, mille korraldajaks ligi veerandsaja tuhande liikmega USA Muusikaõpetajate Üleriigiline Ühing.
Noor eesti helivõlur vallutab USAd
«Ma jõudsin vahepeal juba selle konkursiasja täitsa ära unustada,» tunnistas Jonas. «Esitad oma töö ja alles hiljem saad teada, kuidas läks.» Sõel oli arvatult tihe – eesti noormehel tuli rinda pista eakaaslastest heliloojatega viiekümnest osariigist. Tarmi 16-aastaselt kirjutatud võidutöö, «Las Ruinas Circulares» viiulile, klaverile, tšellole ja flöödile on muusikaline interpretatsioon argentina kirjaniku Jorge Luis Borgesi novelli «Ringvaremed» teemadel. Novell räägib mehest, kes üritab kujutluse abil ellu tuua teise inimolendi, kuid selle käigus saab hoopis aru, et on ise vaid kellegi ettekujutuse vili.
Jonase pill on viiul, mille õppimist alustas Tallinnas vanalinna muusikakoolis. Siis kolisid vanemad, eestlannast ema ja väliseestlase järeltulijast isa koos lastega Ameerikasse. «Ka Ameerikas elades sõitsin ikka Eestisse tagasi, pillilaagrisse,» rääkis noormees.
«Jonase puhul oli algusest peale selge, et muusika on tema jaoks,» ütles Jonase ema Eve Tarm. «Juba väga vara tekkis Jonasel muusika vastu pillimängu kõrval ka sisuline huvi, ta uuris muusikaajalugu ja muusikateooriat.»
Nende kodulinn Chicago on maailma muusikaelu keskusi. «Chicago Sümfooniaorkester on ilmselt üks põhjus, miks leidub siin nii palju häid muusikaõpetajaid, ka muusikaorganisatsioonid on ääretult tugevad, ja noorteorkestrid,» iseloomustas Eve Tarm. «Nii ta tegeles paljude asjadega, kaasa arvatud klaverimäng, kuni alustaski heliloominguga. »
Juba esimese omakomponeeritud palaga tõmbas tollal 14-aastane Jonas nii palju tähelepanu, et kohaliku muusikainstituudi juures asuva heliloojate loomelabori juhataja ta enda juurde kutsus.
Jonasele meeldib USAs just võimaluste rohkus. «Kuid ma siiski arvan, et Eestis saab noor inimene kogu muusikamaastikul toimuvast, sealhulgas õppimisvõimalustest ja oma perspektiividest parema ülevaate. USAs ei adu muusikaõpinguid alustades kohe kogu suurt pilti,» hindas noormees.
Tunneb ta Eesti järele ka igatsust? «Loomulikult,» tõdes Jonas. Eesti muusika on südamele lähedal, seda kinnitavad kas või Arvo Pärdi teoste partituurid noore muusiku kodus, Veljo Tormise muusikat armastab ta samuti. «Muidugi tahaksin kunagi tagasi tulla ja Eestis ka oma karjääri alustada,» lausus poiss.