Veneetsia biennaali peanäitusel osaleb tänavu ka Eesti klassik

Kultuuritoimetus
Copy
Anu Põder (1947–2013). «Enne etteastet». 1981. Segatehnika. Eesti Kunstimuuseum.
Anu Põder (1947–2013). «Enne etteastet». 1981. Segatehnika. Eesti Kunstimuuseum. Foto: Stanislav Stepaško

Veneetsia biennaali peanäitusel saab tänavu näha ka Eesti kaasaegse kunsti klassiku Anu Põdra (1947–2013) teoseid. Biennaali peanäitus on alati biennaali kõige suurem, kesksem ja tähtsam osa. Ajalooliselt on praegu kolmas kord, mil peanäitusel osaleb eesti kunstnik.

Anu Põder oli skulptor ja installatsioonikunstnik, kes katsetas järjepidevalt uusi abstraktseid vorme ning mitmesuguseid materjale kipsist ja puust söe, tekstiili, aga ka näiteks seebini. Põdra varajane looming käsitleb noore naise saamist emaks ja keskealiseks naiseks nõukogude aja lõpuaastatel, hilised tööd on kommentaariks ühiskonnas toimuvatele protsessidele taasiseseisvunud Eestis. Põdra seebist installatsioon «Keeled (aktiveeritud versioon)» (1998) osteti 2021. aasta esimeses pooles maineka moodsa kunsti ­muuseumi Tate kunstikogusse.

Anu Põder, «Keeled» (1998). Anu Põdra ülevaatenäitusel «Haprus on vaprus» Kumus 2017. 
Anu Põder, «Keeled» (1998). Anu Põdra ülevaatenäitusel «Haprus on vaprus» Kumus 2017. Foto: Hedi Jaanisoo. Eesti kunstimuuseumi loal

59. Veneetsia biennaali peanäituse kuraator on Cecilia Alemani ning näitus kannab pealkirja «The Milk of Dreams» (eesti keeles «Unenägude piim») – selle on väljapanek saanud tuntud sürrealisti Leonora Carringtoni loomingu järgi. Peanäitusel osaleb tänavu 213 kunstnikku 58 riigist, kellest paljude teoseid polegi kunagi varem biennaalil näidatud.

Kuraator Alemani sõnul uurib «The Milk of Dreams» ennekõike kolme nähtust: kehade re- presentatsioon ja nende meta­morfoosid; inimeste ja tehnoloogia vaheline suhe; ühendus kehade ja planeedi Maa vahel. Näitusel on üle tuhande kunstiteose.

Varem on Eesti kunstnikud Veneetsia biennaali peanäitusel osalenud kaks korda: Ene-Liis Semper 2001. aastal Harald Szeemanni kuraatorinäitusel ja Jaan Toomik 2003. aastal Francesco Bonami kuraatorinäitusel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles