Külluslik valik lavalaudadel

Von Krahli teatri «Gilgameš ehk igaviku nupp», fotol Erki Laur ja Juhan Ulfsak.

FOTO: Toomas Huik

Rahvusvahelisel teatripäeval, 27. märtsil, selguvad 2011. aasta parimad lavastused ja säravaimad rollid.

Teater NO99, Münchner Kammerspiele ja Lyric Hammersmithi ühistöös valminud lavastus «Three Kingdoms», fotol Risto Kübar Triksterina.

FOTO: Ene-Liis Semper

Vaatemänguline Vanemuise «Haldjakuninganna», fotol Tanel Joonas.

FOTO: Alan Proosa

Rahvusooper Estonia suurlavastus «Parsifal».

FOTO: Toomas Huik


«Puudu ei ole millestki, pigem on lavastusi kõvasti üle,» vastab Eesti Teatriliidu teatriaasta sõnalavastuse žürii liige, kriitik Meelis Oidsalu küsimusele, millistest lavastustest oli mullu puudus ja millele võiks teatrid sel aastal rohkem tähelepanu pöörata. Oidsalu meelest piisaks täiesti kolmest lavastusest aastas. «Teatrivaatajad võiksid senisest rohkem raamatuid lugeda või trennis käia,» soovitab kriitik.

Möödunud aastal esietendunud lavastustest peab Oidsalu rõõmustavateks teater NO99 «The Rise and Fall of Estoniat» ja «Three Kingdomsi», Katariina Undi ja VAT-teatri «Nisat», lavakooli lõpetava lennu stand-up-programmi «Kinoteater» ja Marius Petersoni osatäitmist Theatrumi «Misantroobis».

«Nominatsioone vaadates jääb silma teatri laadiline ja mentaalne rikkus: nominentide seas on esindatud nii kammerlik maneristlik estetism, näiteks «Aeg ja perekond Conway», kui intellektuaalsete ambitsioonidega suurvormid – «Gilgameš» ja «The Rise and Fall of Estonia».

Kindlasti rikastab teatripilti draamateatri täiesti uues kvaliteedis «Õitsengu» esoteeriline oportunism,» arutleb Oidsalu.

Peale Meelis Oidsalu kuulusid Eesti Teatriliidu sõnalavastuste žüriisse Ivika Sillar, Katri Aaslav-Tepandi, Sven Karja, Monika Larini, Ene Paaver ja Raivo Trass. Teatriauhindade laureaadid kuulutatakse välja rahvusvahelisel teatripäeval, 27. märtsil.

Sõnalavastuse žürii eriauhind

•    Lavastuse «Aeg ja perekond Conway» naisnäitlejate esileküündiv ansamblitunnetus. Tallinna Linnateater.

•    Põhuteater. Enneolematu idee, uue teatripaiga-teatriruumi avastamine, loomine ja kodustamine. Mõõtkavad rahvusvahelised. Kultuuripealinna sümbolasutus. Teater NO99.

•    Märt Meos. R.A.A.A.M. Ühemeheteater. Teatrimänedžluse ja vastupidavuse etalon.

•    Aleksandr Pepeljajev. Tõstes esile aastatepikkuseid viljakaid katseid isikupärase kineetilise teatri printsiipide toomisel eesti teatrisse ning tulemuslikku tööd eesti draamanäitlejatega, mille hulgast žürii märgib ära 2011. aasta tööd «Gizzelle» ja «Haldjakuninganna (Vanemuine).

•    Sugrierror.com. Anne Türnpu, Eva Klemets, Mart Koldits. Hõimurahvaste pärimuskultuuri hoidmise ja väärtustamise eest.

M.M: See loetelu on nüüd selline, mis räägib, mis seis eesti teatris on. Pilt on kirju ja siin ei ole ühtegi nominatsiooni, millele ma kahe käega alla ei kirjutaks. Lisaksin siia ka ühe tähtsa, Elmo Nüganeni kohe lõpetava kursuse teatrisse tulemise. Nemad mängisid ka peaaegu ainsa tõsiselt võetava komöödia sel hooajal – «Scapaini kelmused». Palju eesti teatrit kõlab uhkelt. Palju õnne selle kõrval tagasihoidlikult. Teater on teel. Tõsiseid rolle ja tarku lavastajaid!

Sõna-, tantsu- ja muusikalavastuste nominente

Meeskõrvalosatäitja

•    Alo Kõrve – «Aeg ja perekond Conway»

•    Risto Kübar – «Three King­doms»

•    Jaan Rekkor – «Saatuse heidikute kuu»

•    Aarne Soro – «Mee hind», «Läbi klaasi»

•    Sergo Vares – «The Rise and Fall of Estonia»

Naiskõrvalosatäitja

•    Marika Barabanštšikova – «Kontsert diktaatorile»

•    Ülle Kaljuste – «Jaan Umbi lugu»

•    Mirtel Pohla – «The Rise and Fall of Estonia»

•    Elina Reinold – «Tühermaa»

•    Marika Vaarik – «Rise and Fall of Estonia»

Kunstnik

•    Liisi Eelmaa – «Gilgameš ehk igaviku nupp», «Madame Bovary»

•    Iir Hermeliin – «Amy seisukoht», «Peko»

•    Uku Kristjan Küttis, Ott Kadarik ja Mihkel Tüür – «Noor Eesti»

•    Ene-Liis Semper – «The Rise and Fall of Estonia», «Three Kingdoms»

•    Ervin Õunapuu – «Võlanõudjad»

Sõnalavastuste žürii: Ivika Sillar, Katri Aaslav-Tepandi, Sven Karja, Monika Larini, Meelis Oidsalu, Ene Paaver, Raivo Trass

Muusikalavastus

•    Arvo Volmer ja rahvusooper Estonia orkester – «Parsifal»

•    Mihkel Kütson – «Maria Stuarda»

•    Aile Asszonyi – «Manon Lescaut», «Maria Stuarda»

•    Karmen Puis – «Maria Stuarda» ja «Lõbus lesk»

•    Rauno Elp – «Parsifal», «Manon Lescaut»

Žürii: Kerri Kotta, Alvar Loog, Tiina Mattisen, Kristel Pappel, Raili Sule

Balletilavastus

•    Anatoli Arhangelski – «Rosalinde», «Manon»

•    Ilja Mironov ja Nashua Mironova – «Casanova», «Pähklipureja»

•    Eve Mutso – «Manon»

•    Alena Shkatula – «Manon», «Rosalinde».

•    Sergei Upkin – «Othello», «Manon», «Kuritöö ja karistus»

Žürii: Enn Suve, Juta Lehiste, Elena Poznjak-Kõlar, Tiiu Randviir

Tantsulavastus

•    Henri Hütt & Mihkel Ilus – «Kapriisid»

•    Krista Köster & Kristina Paškevičius – «Camouflage»

•    Fine 5 – «Enne kui minna, ma ütlen»

•    Oksana Tralla – «Väike prints»

•    Mai Murdmaa – «Kuritöö ja karistus»

Žürii: Mall Noormets, Kristiina Garancis, Heili Lindepuu, Raido Mägi, Anu Ruusmaa

Muusika-, balleti- ja tantsulavastuse eripreemia

•    Vanemuise teatri muusikalavastuste trupp – «Haldjakuninganna»

•    Toomas Siitan – J. V. Mederi ooperi «Kindlameelne Argenia» väljatoomise ja muusikalise ettevalmistustöö eest

•    Märt-Matis Lille ilmaliku müsteeriumi «Elupõletajad ja armastajad» trupp

•    «Helde puu» lavastuse kollektiiv (Marina Kesler, Tauno Aints, Tõnu Kaljuste, Maret Tamme, Ann Mirjam Vaikla)

•    Tiit Helimets «AEG»

Rahvusvahelisel teatripäeval, kuulutakse välja auhinnad parimad teatritöötajad nii etendust ette valmistavate kui ka haldus- ja administratiivtöötaja kategoorias. Lisaks antakse üle Reet Neimari nimeline kriitikaauhind, sõnalavastuse muusikalise kujunduse või selleks puhuks kirjutatud originaalmuusika auhind, Salme Reegi auhind ja Priit Põldroosi auhind.

Aasta lavastus

•    «Gilgameš ehk igaviku nupp» Von Krahlis

•    «Haldjakuninganna». Vanemuises

•    «Parsifal» rahvusooperis Estonia

•    «Three Kingdoms» Teatris NO99s

Annab välja teatriliidu juhatus.

M.M: Tundub, et otsustajad on palli ühte väravasse löönud ja aasta lavastuse nominatsioonid vaid suurvormidele kinkinud. Aga väikevormid, kas nendes märkimisväärseid siis polnudki? Meenub näiteks vaimustav,

Jarek Kasari kirjutatud ja Uku Uusbergi lavastatud ooper «Katuselt». Puhas eesti lugu. Ka Saueaugul mängitud «Tasandikkude helinad», Aleksander Eelmaa lavastatud, selline grupitöö.
See, kuidas näitlejad olid partnerid, üksteist kuulsid ja nägid, oli omaette vaatamist-kuulamist väärt väike ime. Ja jälle see, et eestikeelne meie oma elu lähedalt puudutav näitemäng. Aga viriseda ei ole midagi. Mulle muidugi tundub, et teater on värvilisem, kui see rida peegeldab.

Lavastaja

•    Marat Gatsalov – «Tühermaa», R.A.A.A.M.

•    Peeter Jalakas – «Gilgameš ehk igaviku nupp», Von Krahli Teater

•    Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper – «The Rise and Fall of Estonia», teater NO99

•    Elmo Nüganen – «Aeg ja perekond Conway», Tallinna Linnateater

•    Ingomar Vihmar – «Saatuse heidikute kuu», «Õitseng», Eesti Draamateater

M.M: Head lavastused ja lavastajad kõik. Kaks rõõmustavad eriti – Marat Gatsalov ja Ingomar Vihmar. Gatsalov tegi oma tüki erateatris ja vabakutseliste näitlejatega, mis näitab me teatri võimsust. Vihmari kaks märgitud lavastust olid nagu eri meeste tehtud, põnevad ja vaatamisväärsed. Siit on mu meelest puudu Mladen Kisselovi «Amy seisukoht».

Õnneks on nüüd nomineeritud Anu Lambi osatäitmine. Kõnealuses lavastuses teeb suure näitlejahüppe poisist meheks ka Mikk Jürjens. Kuidagi tahaks lavastaja ja näitekirjanikuna esile tõsta ka Urmas Lennuki «Vargamäe voonakese».

Meespeaosatäitja

•    Lauri Lagle – Jaan Umb lavastuses «Jaan Umbi lugu», Eesti Draamateater

•    Ain Lutsepp – Mark Rothko lavastuses «Punane», Eesti Draamateater

•    Aivar Tommingas – major Steve Arnold lavastuses «Kontsert diktaatorile», Vanemuine

•    Juhan Ulfsak ja Erki Laur – Gilgameš ja Enkidu lavastuses «Gilgameš ehk igaviku nupp», Von Krahli teater

•    Ivo Uukkivi – Jaan Mõtus lavastuses «Pulmad», Ichiro lavastuses «Õitseng», Toomas lavastuses «Kuni inglid sekkuvad», Eesti Draamateater

M.M: Kummardan valijate ees ja plaksutan pikalt valitutele. Kaks meest lisaks sesse ritta ilma mõtlemata – Mait Malmsteni Panso rolli eest draamateatris ja Indrek Sammuli Salieri osatäitmise eest Ugalas. Mõlemad mehed on tippvormis, ja tänu neile selle eest.

Naispeaosatäitja

•    Mari Abel – Emma Bovary lavastuses «Madame Bovary», Von Krahli teater

•    Kersti Heinloo – Josie Hogan lavastuses «Saatuse heidikute kuu», Eesti Draamateater

•    Hele Kõrve – Seta Tomasian lavastuses «Koletis kuu peal», Tallinna Linnateater

•    Anu Lamp – Esme Allen lavastuses «Amy seisukoht», Tallinna Linnateater

•    Katariina Unt – Nisa lavastuses «Nisa», VAT Teater

M.M: Jah, jah, jah! Kõik näitlejannad on tunnustust väärt, ja mitte ainult nende rollide eest. Kõik need näitlejatööd on nii eriilmelised, et üht parimat nende seast valida on pea võimatu. Ehk võiks parima valikul kriteeriumiks olla: ei oodanud midagi sellist.

Kommenteerib sõltumatu teatrikriitik Margus Mikomägi

 

Tagasi üles