Organiseeritud religioonid ja esoteerilised õpetused turustavad kõik ühel või teisel moel hauajärgset elu, toituvad inimeste suutmatusest tulla toime oma surelikkuse fakti ning sellest tõukuva hirmu ja tühisustundega. Aga kuidas vastavate koolkondade vahel valida? Eestlasele oli kristlus aastasadu peaaegu ainuke, paljuski ainuvõimalik ning suuresti pealesunnitud valik. Praegu aga, mil maailm lahti ning info liigub, võib oma spirituaalset kodu ja lunastavat pääsemist otsida ka mujalt.
Kui mõelda religioossetest õpetustest kui suurtest restoranikettidest, siis nooruslikumate ja uuendusmeelsemate usuteenuste klientide silmis on kristlus Eestis tänapäeval nagu McDonald’s: liiga odav, kättesaadav ja ebaeksklusiivne. Justkui laiatarbe vaimne kiirtoit vähenõudliku maitsega ebateadlikule tarbijale. (Olgugi et igava, tuima ja takuse luterluse kõrval pakuvad end ka õigeusk ja katoliiklus, milles on pealtnäha justkui rohkem kirge, glamuuri ja eksootikat.)
Friedrich Nietzsche heitis 19. sajandi lõpus Euroopa rahvastele ette, et need pole ristiusu levikust peale endale ühtegi uut jumalat loonud: «Peaaegu kaks aastatuhandet ja mitte ainsatki uut jumalat!» Praegu, 21. sajandil, tal selliseks õhkamiseks enam põhjust ega õigust ei oleks, sest kätte jõudnud new age’i ajastul on ka Euroopa usuturg täis kõikvõimalikke butiikreligioone, mis on valmis rääkima, kuidas asjad kõiksuses ja spirituaalsetes sfäärides «tegelikult» käivad, tegelema metafüüsilise suhtekorraldusega ning pealekauba päästma inimese tema enese käest.
Neid teemasid on minu hinnangul seni kajastatud pigem ajakirjanduses kui ilukirjanduses. Sel sügistalvel ilmus aga koguni kaks moodsast usuelust ja esoteerikaturust rääkivat eesti romaani: Tauno Vahteri «Hea venelane» (millest kirjutasin sel teisipäeval Postimehe kultuuriküljel) ning Monica-Linde Klemeti «Rinpotše. Ühe pühendumise lugu», mida vaatlen järgnevas.
«Rinpotše» keskmes on varakeskealine eesti abielupaar, kes käinud viis aastat järjest igal suvel vaimukosutust ja eluõpetust saamas ühes Põhja-Hispaania budistlikus keskuses ning püüab seal saadud õpetust rakendada oma igapäevaelus ja paarisuhtes. See õnnestub vahelduva eduga, kuni ei õnnestu ühtäkki enam peaaegu üldse. Ning kuna kahe peategelase religioosse pühendumise aste on erinev, algab pikaldane, valuline ja pöördumatu lahkuvajumine, mida Klemet on kujutanud päris nüansirikkalt, veenvalt ning mõtlemapanevalt.