Drag-õhtusöömaaeg Pariisi olümpial vallandas skandaali, korraldajad vabandavad (28)

Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Olümpia avatseremoonia etteastel oli pika laua keskel DJ Barbara Butch, kes kandis hämmastavat ja kiirgavat hõbedast peakatet, mida paljud vaatajad tõlgendasid kui pühapaistet Jeesuse pea kohal.
Olümpia avatseremoonia etteastel oli pika laua keskel DJ Barbara Butch, kes kandis hämmastavat ja kiirgavat hõbedast peakatet, mida paljud vaatajad tõlgendasid kui pühapaistet Jeesuse pea kohal. Foto: Videokaader
  • Barbara Butchi kiirgavat hõbedast peakatet võrreldi pühapaistega Jeesuse pea kohal.
  • Itaalia asepeaminister Matteo Salvini arvates solvati miljardeid kristlasi kogu maailmas.
  • Avatseremoonia juhi Thomas Jolly sõnul ei tulnud inspiratsioon Leonardo da Vincilt.

Pariisi olümpiamängude korraldajad otsustasid vabandada avatseremoonial esitatud stseeni pärast, mis paistis olevat Leonardo da Vinci «Püha õhtusöömaaja» taaslavastus värvikirevate drag queen'idega. Korraldajate sõnul pidi stseen hoopis kujutama Vana-Kreeka bakhanaali, mitte pilkama kristliku religiooni sümboolset momenti, vahendab artnet.

«Idee oli luua suur paganlik pidu, mis oleks seotud Olümpose jumalatega,» selgitas avamistseremoonia juht Thomas Jolly Prantsusmaa BFMTV-le. «Minu inspiratsioon ei olnud «Püha õhtusöömaaeg». See peaks olema üsna ilmne.»

«Minu soov ei ole olla alavääristav, kedagi pilgata või šokeerida. Eelkõige tahtsin edastada armastuse ja kaasatuse sõnumit, mitte inimesi leeridesse ajada,» lisas ta intervjuus AP-le, märkides, et teda oli lapsena kiusatud, kuna ta on gei.

Neli tundi kestnud avatseremoonia kulges sportlastega Seine'i jõel, pakkudes ainulaadset versiooni rahvuste paraadist. Teel Eiffeli torni poole toimusid mitmed esinemised. Passerelle Debilly sillal algas drag-moedemonstratsioon, kus poseeriti kõrgele tõstetud lava ääres, justkui oleks nende ees pikk laud. Keskel oli DJ Barbara Butch, kes kandis hämmastavat ja kiirgavat hõbedast peakatet, mida paljud vaatajad tõlgendasid kui pühapaistet Jeesuse pea kohal.

«Selles stseenis olümpiamängude avamistseremoonial taasluuakse kuulus maal «Püha õhtusöömaaeg», kus Jeesust kujutab rasvunud naine ja tema apostliteks on queer- ja transinimesed (sealhulgas laps!),» kirjutas Xis (endine Twitter) Jenna Ellis, Donald Trumpi 2020. aasta kampaania advokaat.

«Idee kesksest figuurist, kellel on pühapaiste ja järgijate rühm mõlemal küljel – see on nii omane «Püha õhtusöömaaja» ikonograafiale, et seda teisiti tõlgendada võib olla natuke rumal,» arvas kunstiajaloolane Sasha Grishin Austraalia rahvusülikoolist The New York Timesiga rääkides.

Inimesed sotsiaalmeedias seevastu vihjasid, et Butch ei pidanud kujutama Jeesust, vaid Prantsuse Vabaduse Leedit, tuntud ka kui Marianne, kes on rahva sümbol. Lisaks oli olümpiamängudel vähemalt 17 esinejat võrreldes «Püha õhtusöömaaega» kujutava maali 12 apostliga ning nende poosid meenutasid rohkem voguing'ut kui Leonardo fresko kolme mehe rühmitusi.

«Pühal õhtusöömaajal» ei ole ilmseid seoseid Prantsuse kultuuriga, mis oli avamistseremoonial tugevalt esiplaanil. Leonardo teine kuulus teos, «Mona Lisa», asub muidugi Louvre'is. Maaliga seoses toimus üritusel lõbus etteaste, kui animafilmist «Mina, supervaras» tuttavad käsilased meistriteose varastasid.

Mõjutas hoopis teine maal?

Siiski on olemas üks kuulus meistriteos, mis võib Prantsusmaaga rohkem seotud olla ja sarnaneda vastuolulise olümpiatseremoonia kujutisega. See on Jan Hermansz van Bijlerti «Jumalate pidusöök», 1635. aasta Hollandi maal, mis kuulub Ida-Prantsusmaal Dijonis asuva Magnini muuseumi kollektsiooni. Selles teoses istuvad jumalad pika laua taga, keskmes on päikesejumal Apollo. Samuti on söögilauas laps, mis omakorda vastab olümpiamängude esituses olnud ja mitmeid vaatajaid häirinud lapsele.

Jan Hermansz van Bijlerti «Jumalate pidusöök».
Jan Hermansz van Bijlerti «Jumalate pidusöök». Foto: Maal

«Kas see maal meenutab teile midagi?» kirjutas muuseum Xis pärast tseremoonia lõppu. Sarnasusi märkisid ka mõned sotsiaalmeedia kasutajad, kellel on sügavad kunstiajaloolised teadmised. 

Et avamistseremoonia hoopis bakhanaalidest inspiratsiooni sai, muutus veelgi ilmsemaks, kui drag queen'idega ühines Prantsuse näitleja Philippe Katerine. Katerine kehastus Kreeka veinijumalaks Dionysuseks, kes on ühtlasi Sequana, Seine'i jõe jumalanna isa. Katerine, kelle nahk oli värvitud erksinisega ja kes oli peaaegu alasti, ilmus nähtavale hiiglasliku hõbedase kupli alt, ümbritsetuna viljadest, nagu ta oleks söömingu pearoog. Kokkuvõttes oli see austusavaldus Prantsuse elujaatusele ja rahva suurepärasele toidukultuurile.

Olümpiamängude ametlik sotsiaalmeediakonto jagas stseeni fotot, selgitades, et Kreeka jumala Dionysose tõlgendus paneb meid mõistma inimestevahelise vägivalla absurdsust.»

«Me tahtsime kaasata kõiki, nii lihtne see oligi,» ütles avatseremooniat korraldanud Thomas Jolly pärast üritust peetud pressikonverentsil. «Prantsusmaal on meil loominguvabadus, kunstiline vabadus. Meil on Prantsusmaal õnn elada vabas riigis. Mul ei olnud konkreetseid sõnumeid, mida tahtsin edastada. Prantsusmaa on vabariik, kus inimestel on õigus armastada, keda nad tahavad, nagu ka õigus mitte olla usklik. Prantsusmaal on rahval palju õigusi ja seda ma tahtsin edasi anda.»

Pahameel oli tugev

Siiski järgnes avatseremooniale konservatiivsete inimeste pahameel sotsiaalmeedias. Kogu etteastet nimetati jumalateotuseks, isegi saatanlikuks. Ametlikud avaldused tulid ka mitmelt usuliikumiselt. Prantsuse katoliku kiriku piiskoppide konverents kahetses tseremooniat, mis sisaldas kristluse pilkamist ja mõnitamist.

Poliitikud astusid samuti esile, sealhulgas Ameerika Ühendriikide esindajatekoja spiiker Mike Johnson, kes nimetas Xis etteastet šokeerivaks ja solvavaks kristlastele kogu maailmas.

«Olümpiamängude avamine, millega solvati miljardeid kristlasi kogu maailmas, oli tõesti halb algus, kallid prantslased,» lisas Itaalia paremäärmusliku Liiga partei juht, riigi asepeaminister Matteo Salvini.

Vastuseks esitasid olümpiamängude korraldajad vabanduse.

«Ilmselgelt ei olnud kunagi kavatsetud ühtegi usurühma lugupidamatult kohelda. Vastupidi, arvan, et koos Thomas Jollyga püüdsime tõesti tähistada kogukonna sallivust,» ütles Pariisi 2024 pressiesindaja Anne Descamps Rahvusvahelise Olümpiakomitee pressikonverentsil. «Kui keegi tundis end solvatuna, siis meil on tõesti kahju.»

Kuid ürituse produtsendid esitasid Wrapile ka avalduse, mis vastandus Jolly eitustele.

«Peo segmendi jaoks sai Thomas Jolly inspiratsiooni Leonardo da Vinci kuulsast maalist, et luua lavastus,» ütlesid produtsendid. «Ilmselgelt ei olnud kunagi kavatsust näidata lugupidamatust ühegi usurühma või uskumuse suhtes… Jolly ei ole esimene kunstnik, kes viitab maailmakuulsale kunstiteosele. Alates Andy Warholist kuni Simpsoniteni on paljud seda enne teda teinud.»

Märksõnad

Tagasi üles