Õdus õhtu, pakutakse teed ja valeri küpsiseid. Istume terassil vaipadel ja tugitoolides ning jahume iraani kalendrist ja pärsia iidsetest usunditest ning eestlase lootusetust võimetusest õnnelik olla. Aga siinsamas kordab Ago silmad poolkinni ja tohm naeratus näol kui mantrat: «Ozonburun, ozonburun...» Muretsemisvastane koolitus. Õpime koos armsaid ja kasutuid asju. Pikut sai masseeritud, lebatud ja lolli juttu aetud. Hea on olla.
30. august. Magasime neljas voodis ja viiel asemel põrandal. Kõva oli, aga rõõm ei rauge. Küll on ilus! Pererahvas, kes ööbis väljas terassil, on meid omapäi jätnud. Kogusime julgust ja läksime matkama. Maastiku ilu võttis lehmal hinge kinni. Ja mitte hetkeks. Raimo ütles, et kast õlut ja suitsukala, ning tema võiks siin kuristikuveerel istuda terve päeva. Eesti suurune maaala on siinsamas, su silma all. Tundub, et käegakatsutavas kauguses. Ma vaimustun! Mäest külla tagasi tulles hoidis kolmeaastane pärslane meid valvsa endastmõistetavusega oma mängupüstoli kirbul, kuni me vaateväljalt kadusime. Tuli Pouya ja hakkas meid ümmardama ja toitma. Vestlused lähevad tasapisi isiklikumaks ja intelligentsemaks. Teatrist, rahvusest, religioonist, õnnest. Bertollucci ja Robertson Davis´e maailm. Eva on juba valmis oma edasise elu veetma karjuseonnis ja teda on tore narrida. Väike uinak. Taas muinasjutuline jalutuskäik mäe otsa imetlemaks ümbritsevaid tippe päikeseloojangus. Ja siis külaskäik kohaliku pensionil rahvamuusikaorkestri dirigendi ja helilooja juurde, kes kostitas meid tee ja omaloodud lummavate meloodiatega. Juhuslikult kohatud haritud iraanlane püüab mulle selgitada selle riigi probleeme, mis tema arvates tulenevad sellest, et ei järgita enam rahvuslikku filosoofiat, vaid kreeka oma. Iraani filosoofia olevat eksistentsiaalne, tegelevat vaid sellega, milleks me siin oleme, kust me tuleme ja kuhu me läheme. Kreeklased tegelesid poliitika, riigi, vabadusega jne. Ja Euroopa nende eeskujul siiamaani. Alguses mulle tundus, et ta igatseb taga muistset mentaliteeti, aga õhtu edenedes vist sain aru, et 21. sajandil selline mediteeriv individualism lihtsalt ei ole jätkusuutlik, aga demokraatiaks ja liberalismiks ei olda valmis. Iraan ei ole Euroopa. Valdav enamus iraanlasi ei vajavat vabadust. Sellega tegelevad kunstnikud, kultuuritegelased, mõtlejad. Islam ei olevat sugugi selle rahva suurim probleem. Jääb arusaamatuks, kas ta esindab mingit valdavat seisukohta või on see isemõtlemise tulemus. Pidasin pikalt vastu ja mitte sugugi viisakusest, kuid nii pikk ingiskeelne filosoofialoeng on väikesele näitlejale siiski üle jõu. Charlize Theron ütles, et teda ajab oksele, kui näitlejad hakkavad võtteplatsil Nietzschest rääkima. Meil, meie haridusega, kukub see tõesti naeruväärselt välja. Võtan julguse kokku ja küsin otse: "Kas teil p ... on?". Mu vestluskaaslane arvab, et on p... . Mulladel pole muud lahendust, kui klammerduda jõu külge. Aga naaberriigi rünnak strateegilistele objektidele ainult tugevdaks valitsuse võimu. Ago ütles, et ta räägib sama pikalt kui minu isa, kui talt kena konkreetne küsimus küsida. Aga selle pika jutu mõte oli see, et lahendust ei ole. Meie rahvas pole valmis demokraatiaks. Me peaks õppima läänt mõistma. Me vajame oma Rousseau´d ja Voltaire´i. Et ei juhtuks nii nagu Afganistaaniga, kes kukkus keskaega, kui peale külma sõja lõppu ei Venemaa ega Ameerika neist enam ei hoolinud. Me peame leidma praegu mingi oma tee. Vanaviisi enam ei taha ja uutmoodi niipea ei oska. Meenus, kuidas Venemaa on aastasadu oma teed otsinud. Aga lõpuks leidsime, vähemalt mina ja tema, ühise seisukoha, et tõeline vabadus on sisemine ega sõltu sellest, kus või kelle valitsuse all sa elad. Õnnelik olemine on kinni su enda otsusest.