Alati ajab muigama, kui mõnes läänepoolses naiivsevõitu käsitluses seostatakse meie jätkuvat korilust vaesusega. Augustis-septembris pruugib vaid lehitseda meie pehmemat sorti ajakirju, kui veendud, et seenelkäik ning kõik sellega seonduv on Eesti «seltskonnas» igati aktsepteeritud ja trendikas tegevus.
Uuskorilasi, kes sügisel tikk-kontsad või lakk-kingad igasuguse valehäbita kummikute vastu vahetavad, oli loodusmuuseumis innukalt seeni uudistamas ja märkmeid tegemas selgi laupäeval. Sagedasematest metsaskäijatest rääkimata. Kui kuskil kohtuvad sotsioloogide esimene ja teine Eesti, siis just seenenäitusel!
Ja näitus ei tähenda pelgalt vaatamiseks välja pandud seeni, vaid ka loenguid oma ala tippudelt, teadetetahvlilt hakkas silma Kuulo Kalamehe nimi.
Nagu püsiekspositsioon ridade vahel õigesti rõhutab, on Eesti iseenesest üks tohutu loodusmuuseum. Muuseum võiks ideaalis olla kui aken sellesse suuremasse muuseumi. Või veel parem – uks, sest linnamaja aknast paistab siiski üsna eklektiline killuke.
Raamatu näite juurde tagasi tulles: ühte ja sedasama raamatut üle lugedes avastad ikka midagi uut, samas ei saa pidama jääda ainult ühe teose juurde. Nii peaks aja jooksul pidevas muutumises olema ka avastuste ruum kõige väiksemale külastajale ning õppeklass pakkuma vanematele vajalikke teadmisi.
Ajal, mil laps kardab autot vähem kui lehma ja rästikut nähes valitakse päästeameti number, on selgitusi jagada eriti tähtis. Muidu mõni arvabki, et kui toakärbsel on sumisti, siis karu teeb häält mõmisti abil.
Kuid tegelik sisuline töö seisab muuseumil ees, leidmaks ja tõestamaks end meie keskkonnakultuuri hoidjana ja väärtustajana. Ning jah, ka hariva põnevuse pakkujana, sest üle 80 protsendi külastajaist, seda näitavad uuringud, tuleb muuseumi meelelahutuse ja vaba aja veetmise eesmärgil. Ja selles võistluses värvitud seintest ja tänapäevasest valgustusest ei piisa.