PÖFFI kättemaksulugu: kes see maksab memme vaeva?

Hans Alla
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
PÖFFi võistlusfilm «Memm»
PÖFFi võistlusfilm «Memm» Foto: Kaader filmist

Mida teha, kui võõras ja võimukas mees vägistab su lapselapse? Mida teha, kui ükski seadusesilm ei asu teid kaitsma ning ainuke abi on soovitus kõik unustada ning eluga edasi minna? Sellise küsimus ees on India filmi «Memme» kangelane, vanaema, kelle tütretütar langeb koletu kuriteo ohvriks.

  • «Memm», India, 2017
  • Režissöör Devashish Makhija, osades Sushama Deshpande, Smita Tambe, Sharvani Suryavanshi, Sadiya Siddiqui, Trimala Adhikari
  • Linastus PÖFFi põhivõistlusprogrammis 23.11 ja 25.11

Memme jaoks on vastuseks astuda kättemaksu teele. Selles tasases filmis näeme, kuidas vaikne ja tavaline õmbleja, igaühe armastav vanaema, muutub tohutu valu käes vihaseks ning hirmutavaks kättemaksjaks. Kõnekas on, et memmele muutub kättemaks oma lapsukesest Mandast tähtsamakski. Roimarit taga ajades ja lihunikult noa käsitsemist õppides jätab vanaema lapselapse viimase ületöötanud vanemate kätesse. Lapse vanemad on muidugi igasuguse kättemaksu vastu. Kuna teada on, et väikese Manda vägistaja on võimuka poliitiku poeg, kellele seadus ei kehti, siis soovivad kõik peale memme toimunu unustada ja kuidagigi ebaõiglases maailmas edasi elada.

Kuid valu ei anna vanaemale asu. Näeme peaosatäitja Sushama Deshpande lõputult kurbi silmi uurimas seda võigast maailma, kus ta elab. Ning seejärel ka kohut mõistmas, kui ta muutub üha raevukamaks ja kindlameelsemaks, et kättemaks on õige tee. Kuid mille hinnaga? «Memm» annab meile mõista, et ega teisiti ei olekski saanud. Ilmselt oli see vanaema karma kätte maksta. Samas ka unustada oma lapselaps, kes sellel raskel ajal tema tuge vajaks.

Laste vägistamine on Indias kahetsusväärselt suur probleem, nagu ütles filmi tutvustanud produtsent Yohann Comte. Kuid sellest rääkimist peetakse häbiväärseks. Kuidas üldse astuda vastu sellisele probleemile võimsate meeste keskses maailmas? Devashish Makhija film on üks võimalusi mis kõhu keerama panemise kõrval ei jäta kedagi probleemi suhtes külmaks.

«Memm» on vaikne uurimus ühe tegelase andumisest pahele, kui seda soovi kätte maksta ja õiglust jalule seada saab üldse paheks nimetada. Film ise hoidub säärase hinnangu andmisest, kuid näitab, et iga teoga kaasnevad tagajärjed. Saavutades tahetud tulemus jääb filmi kangelane ise ilma temast, kelle pärast ta kättemaksu haub. Kuid pole midagi teha, selline see karma on.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles