Kinokülastajate arv jõudis euroliidu keskmisele tasemele

Heili Sibrits
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kinosaal.
Kinosaal. Foto: Liis Treimann

Kuhu peaks eesti kultuur arenema ja miks? Need on küsimused, mille üle hakatakse peagi Eesti Kultuuri Koja kokku kutsutaval koosolekul vaidlema. Uute sihtide seadmisel on abiks Eesti kultuuripoliitika arengusuundade tulemuste analüüs. Kultuuriministeeriumis valminud analüüsi olulisemaid valupunkte vahendab Heili Sibrits.


Kinokülastuste arv on viimasel kümnendil pidevalt tõusnud, tehes läbi lühiajalise languse aastatel 2003–2004. Nüüdseks on kinokülastuste arv jõudnud Euroopa Liidu keskmise tasemele, millega edestame nii Lätit kui Leedut, kuid jääme maha Põhjamaadest.

1998. aasta valitsuse tegevuskava nimetab rahvusliku filmikunsti eksistentsiks hädavajaliku filmitootmise minimaal­seks mahuks 100–120 filmiosa (ühe osa kestvus on 10 min) tootmist aastas. 2000. aastal toodeti Eestis 140 filmiosa, 2004. aastal 161 osa, 2007. aastal 196 ja 2008. aastal koguni 278 filmiosa.

Majanduskriisi ajal filmitootmine vähenes, ulatudes 2009. aastal 167 filmiosani, mis 2010. aastal kasvas 172 filmiosani. Filmiosade arvu suurenemine tuleneb lisaks kasvanud toodangule tihti ka vähemuskaastootmisfilmide arvelt, mida statistika arvestab rahvusliku filmina, ent mille loominguline grupp on enamasti välismaine.

Ehkki vähemuskaastootmisfilmid on oluline protsess rahvusvaheliste kogemuste omandamiseks, on kodumaise professionaalse filmitootmise arenguks vaja siiski toota tunduvalt enam rahvuslikke filme ning neid kaastootmisfilme, kus Eesti on peatootja.

Majanduslanguse üks otsesemaid mõjusid filmitööstusele on olnud kodumaiste filmide arvu langus ning toetussummade vähenemine filmi kohta, mis on toonud kaasa languse nii rahvuslike filmide külastatavuses kui kvaliteedis. Puudub kriitiline mass korraliku eelarvega filme, millele saaks rajada stabiilse kvaliteedi ja arengu. Neli kodumaist filmi aastas konkureerivad filmilevis 177 välisfilmiga (2010. aasta).

Kinokülastused ja keskmine kinopileti hind 1998–2010

                                1998             2000              2002            2004              2006            2008             2010

Külastused    1 060 500    1 073 600    1 530 800    1 150 800    1 572 300    1 702 300    2 123 800

Hind                   2,8 eurot    2,9 eurot         3,7 eurot      4,0 eurot      4,2 eurot      4,4 eurot     3,6 eurot

Allikas: statistikaamet

Eesti filmitoodang ja turuosa 1997–2010

                                            1997    1998    1999    2000    2001    2002       2003

Täispikad mängufilmid    1             3             4          0          2           3            4

Eesti filmi turuosa           1,2%     0,7%     0,7%    0,9%    3,6%   10,7%    9,7%

                                           2004    2005     2006    2007      2008     2009    2010

Täispikad mängufilmid   3           7            7            9            5            6         4

Eesti filmi turuosa          5,4%    5,2%    9,2%    14,3%    7,3%    2,0%    2,0%

Allikas: Eesti Filmi Sihtasutus

Filminäitamise kohtade arv Eestis 1999–2010

                                            1999    2000    2002    2004    2006    2008    2010

Alalised kinod                     10      11            12        12        12         10       12

Filminäitamise kohad    174       76            81        71        67         67       74

Allikas: Eesti Filmi Sihtasutus

Rahvakultuur ootab seadust

Rahvakultuuri arendus- ja koolituskeskuse hallatava andmekogu andmetel on regulaarselt harrastusega tegelejate arv kollektiivides ligi 83 790 inimest (2010. aasta detsembri andmed).

Sealhulgas tegutseb koorimuusika valdkonnas 41 619, rahvatantsu valdkonnas 19 867, harrastusliku näitekunsti valdkonnas 5697, käsitöö valdkonnas 3974, puhkpillimuusika valdkonnas 3057, folkloori valdkonnas 2063 ja rahvamuusika valdkonnas 1916 inimest. Laulu- ja tantsupeo protsessis osalevaid kollektiive, kes said riiklikku tegevustoetust, oli 2009. aastal 1765 ja 2010. aastal 1887.

Rahvakultuuri seadus on senini vastu võtmata vaatamata sellele, et seaduse loomisega on erinevad töögrupid tegelenud ligi kümme aastat. Üheks takistavaks teguriks oli seaduse koostajate soov kõik valdkondlikud funktsioonid ja vastutused ühte seadusesse koondada.

Viimastel aastatel on ideena arutlusel olnud vaimse kultuuripärandi kaitse seadus, mis oleks regulatiivses mõttes sarnane muinsuskaitse seadusega. Samuti on kõneldud rahvamajade seadusest, mis oleks kaasaegsem versioon omaaegsest sõjaeelsest rahvamajade seadusest.

Arutlusel on olnud laulu- ja tantsupidude traditsiooni kindlustamise seadus.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles