E, 26.09.2022

Draama festival avatakse Tartu keskpargis George Kentrose performance'iga

Kultuuritoimetus
Draama festival avatakse Tartu keskpargis George Kentrose performance'iga
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Draama festival avatakse Tartu keskpargis George Kentrose performance'iga.
Draama festival avatakse Tartu keskpargis George Kentrose performance'iga. Foto: George Kentros

Teatrifestival Draama 2022 avatakse 6. septembril kell 17 Tartu keskpargis George Kentrose performance'iga «See viiul peab surema». Avamine toimub koostöös festivaliga Interdistsiplinaar.

«See viiul peab surema» on viiulimängija George Kentrose (Rootsi) ja helilooja/programmeerija Fredrik Olofssoni (Rootsi) koostöös valminud performance, mille käigus samaaegselt virtuaalselt ehitatakse ning reaalselt lõhutakse viiul. Instrumendi lõhkumine ei ole siiski suvaline vandalismiakt, vaid kaalutletud kunstiteos, mis esitab viiuli «surma» kõla.

Kentros on oma elu jooksul veetnud viiulit harjutades üle 45000 tunni ning sellest tulenevalt uurib, kuidas tekitada viiuliga heli, seda tavapäraselt mängimata. Performance’isse on kaasatud selleks spetsiaalselt välja töötatud tehnoloogia, mis salvestab ja sulandab seda aeglaselt deformeeruva viiuli hääbumist. Pärast performance’it saab «surnud» viiulist installatsioon, mis paigutub Tartu Interdistsiplinaari näitusele //Vaheruum/Liminal space// Pallase galeriis.

George Kentros on eksperimentaalne viiulimängija, kes on õppinud Yale'i ülikoolis ja Mannesi muusikakoolis USAs ning Stockholmi kuninglikus ülikooli muusikakolledžis. Ta on esinenud kammermuusiku, solisti ja vahel näitlejana kõikjal Euroopas, aga ka Põhja- ja Kesk-Ameerikas, Jaapanis ja Okeaanias, eeskätt koos uuemuusika ansambliga «the peärls before swïne experience» ja elektroonilise duoga «there are no more four seasons». Ta on spetsialiseerunud nüüdismuusika loomisele ning on tänaseks esitanud üle 200 teose heliloojatelt 21 riigist.

Teatrifestival Draama toimub sel aastal 6.–11. septembrini Tartus ning programmi on kokku pannud festivali loomenõukogu liikmed Hedi-Liis Toome, Liisi Aibel, Oliver Issak, Annika Üprus ja Tiit Palu.

Festivali programmi kuuluvad sel aastal Eesti Draamateatri «Mefisto», Von Krahli teatri «Fundamentalist» ja «Melanhoolia», R.A.A.A.M’i «Audients», Eesti Noorsooteatri «Sinel», Endla teatri «Issanda loomaaed» ja «Kolm õde», Musta Kasti «Kolm õde», Theatrumi «Iraani konverents», Vaba Lava «Ma võiksin sulguda pähklikoorde» ja «Х** войне. M*** sõda. Ukraina. Kirjad rindelt», Sõltumatu Tantsu Lava produtseeritud Sveta Grigorjeva «Fakerz», Tartu Uue Teatri produtseeritud Renate Keerdi «LOOD», Kanuti Gildi SAAL’i kaasproduktsioonid: Biofilm Sistersi «Pure Pink Pox», Jette Loona Hermanise ja Johhan Rosenbergi «Eden Detail», ning Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semperi «72 päeva».

Draama festivali põhiprogrammile lisaks saab festivalikülastaja ka sel aastal osa metaprogrammist, mille seekordse teema võib kokku võtta sõnaga «kohtumine». Metaprogrammi sündmustel kohtuvad sellel aastal kunstnikud ja kriitikud, teatrikülastajad ja möödauitajad. Fookuses on formaadid, mis leiavad aset nelja silma all ning tegelevad individuaalse kohtumise ja inimliku kontaktiga. Kultuurisündmusi nihestav rühmik RESKRIPT toob festivalile juba ennast mitmel pool tõestanud formaadi «Artist Walk», milles kunstnik ja külastaja võtavad koos ette stsenaariumi järgi toimuva rännaku. Üheksa festivalile kutsutud kunstnikku loovad omanäolised jalutuskäigud ning avavad võimaluse kohtuda enda, oma loomingu ja mõtetega.

Paide teater toob Tartu keskparki eelmisel kevadel algatatud «Poeetilised konsultatsioonid», mis loob hetke kohtumiseks kõige paremas mõttes: istuda maha, rääkida maailmast, muredest ja rõõmudest, elust ja armastusest. Iga kohtumine on ainukordne ning lõppeb personaalselt välja valitud luuletusega, mis jääb ilmestama möödunud minuteid ning kadunud sõnu.

Traditsiooniliselt on metaprogrammis olulisel kohal etendustejärgsed vestlusringid, kus moderaatori kindlal käel on võimalik heita pilk lavastusprotsessi ning lavamaailma telgitagustesse. Peale selle leiavad aset kolm eraldiseisvat diskussiooni, kus mõtestatakse Eesti teatrivälja laiemalt, seatakse küsimuse alla kehtivaid norme ning uuritakse võimalikke tulevikuväljavaateid.

Metaprogrammi kuulub ka kolm raamatuesitlust: «Teatrielu 2021» saab oma ristsed, lähemalt tutvustatakse kõrgkoolidele mõeldud e-õpikut «Etenduskunstide uurimismeetodid» ning kirjanik Piret Jaaksi esitleb oma värsket näidendikogumikku. Lisaks saab Tartu Uue Teatri ja Eesti Noorsooteatri eestvedamisel formaadi «Esimesed ettelugemised» raames kuulda kahe algupärandi ettekannet.

2022. aastal toimub festival taas koos Eesti kaasaegse etenduskunsti esitlusfestivaliga draamamaa.weekend, mis toimub 5.–8. septembrini nii Tallinnas kui Tartus ning on mõeldud eelkõige kuraatoritele ning festivalide programmikoostajatele välismaalt. Festivali ajal saavad nii kohalik publik kui festivalikülalised välisriikidest kogeda kontsentreeritud valikut rahvusvahelise potentsiaaliga Eesti kaasaegsest etenduskunstist. Kõiki lavastusi on võimalik festivalil vaadata ka ingliskeelse tõlkega.

Draama festival teeb sel aastal koostööd uue rahvusvahelise etenduskunstide festivali Performa Borealisega, mille piloot leiab aset 8.–10. septembrini Tartus Eesti Rahva Muuseumis.

Kui Draama pakub parimaid valikuid Eesti teatri skeenelt, siis Performa Borealise pilootfestival pakub rahvusvahelist programmi, tuues teatrigurmaanidele külalisetendusi Saksamaalt. Pilootfestivalil esitletakse 2. osa saksa teatrilavastaja ja filmirežissööri Daniel Kötteri interdistsiplinaarsest lavastustsüklist «Maastikud ja kehad», mis käsitleb globaalse kaevandamisega seotud temaatikat. Uus rahvusvaheline etenduskunstide festival Performa Borealis, mille pilootfestival toimub 2022. aastal ja peafestival 2024. aastal, on ellu kutsutud Euroopa kultuuripealinna Tartu 2024 raames.

Tagasi üles