Kumus avaneb Ülo Soosteri ja tema Tartu sõpruskonna maailm

Hendrik Alla
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ülo Sooster. Huuled.
Ülo Sooster. Huuled. Foto: Eesti Kunstimuuseum

Alates 5. detsembrist saab Kumu kunstimuuseumis vaadata viimastest pallaslastest koosneva Tartu sõpruskonna ja Moskva põrandaaluse kunsti legendi Ülo Soosteri vahelisele läbikäimisele pühendatud näitust «Tartu sõpruskond ja Ülo Sooster». Näitusel eksponeeritakse Valve Janovi (1921–2003), Silvia Jõgeveri (1924–2005), Kaja Kärneri (1920–1998), Lembit Saartsi (1924), Ülo Soosteri (1924–1970), Lüüdia Vallimäe-Margi (1925–2004) ja Heldur Viirese (1927) töid.

Ülo Soosterit on ikka ja jälle esitletud kui suurt üksiklast, kuid selle nõukogude perioodi legendaarsema eesti kunstniku elus ja loomingus oli oluline koht tema kunstnikest sõpradel Tartus, Moskvas ja Tallinnas. Näituse fookuses on Ülo ja tema õpinguaegsete Tartu sõprade vaheline läbikäimine ja seni alahinnatud ideederinglus 1950. aastate lõpus ja 1960. aastatel – kümnendil, mis jääb loominguliseks kõrgajaks nii Tartu sõpruskonna kunstnikele kui ka 1970. aastal varalahkunud Soosterile.

Näitusega kaasneb samanimeline raamat, milles Tartu sõpruskonna ja Ülo Soosteri elu ja loomingut avavad kunstiteadlane Liisa Kaljula ja antropoloog Francisco Martínez ning mille on kujundanud graafiline disainer Tuuli Aule. Raamat on ühtlasi avalöögiks Kumu kunstimuuseumi uuele, 4. korruse B-tiiva näitusi saatvale trükiste sarjale «IV B. Täiendusi nõukogude aja kunstiloole».

Suur osa näitusel ja näitust saatvas raamatus ära toodud töödest 1960. aastatel avalikkuse ette ei jõudnud, kuuludes nüüdsel ajal ometi nii Tartu kui Tallinna kunstimuuseumide kogudesse ning samuti kuulsasse Norton ja Nancy Dodge’i nonkonformistliku kunsti kollektsiooni New Jerseys.

Näitus on hommage kunstnike kodudele, kus toona nii kohtuti ja pidutseti kui ka tehti, nauditi ja hoiti kunsti, mille kuulumises Eesti sõjajärgsesse kunstiuuendusse praegusel ajal keegi enam naljalt ei kahtle. Näitusele loodud totaalse keskkonna autor on Flo Kasearu, Köler Prize’iga pärjatud noor eesti kunstnik ja Flo Kasearu Majamuuseumi ellukutsuja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles